Jak nie dać się złapać w sieci nieuczciwych sprzedawców? Poradnik CERT Polska

Dane pokazują jednoznacznie, że handel z roku na rok z coraz większą siłą oraz ilością pieniędzy, przenosi się do sieci. Raport „E-commerce w Polsce 2019. Gemius dla e-Commerce Polska” przygotowany przez firmę Gemius we współpracy z Izbą Gospodarki Elektronicznej pokazał, iż w 2019 roku odsetek kupujących przez internet wyniósł 62 % i był wyższy o 6 p.p. niż rok wcześniej.

 Ważną zmianą jest również to, że seniorzy stanowią już ponad 25 proc. klientów sklepów online. Z raportu Bisnode Polska wynika, że w 2018 roku liczba sklepów online przekroczyła w Polsce 30 tysięcy, a wszystko wskazuje na to, że w roku 2019 jeszcze ich przybyło.

 

Co to oznacza dla nas, konsumentów, osób korzystających z dobrodziejstw internetu i nowych technologii? Niestety nie tylko oszczędność czasu, wygodę, często niższe ceny za towary, ale również ryzyko! Jego skala może być różna – od utraty gotówki za towar, którego nie otrzymamy po stratę oszczędności życia lub kradzież danych wrażliwych z naszych urządzeń elektronicznych.

 

Problem ten wydaje się szczególnie palący i aktualny teraz – w przeddzień Black Friday, zakupów mikołajkowych i świątecznych oraz szaleństwa poświątecznych wyprzedaży.


Co zrobić, by nie paść ofiarą internetowych przestępców? Tego można dowiedzieć się z poradnika, przygotowanego przez zespół CERT Polska oraz Dział Komunikacji i Public Relations NASK.

Zachęcamy do lektury poradnika, upowszechniania go oraz zadawania pytań naszym ekspertom.