Rusza kampania, która pomoże osobom starszym oswoić internet i nauczyć się bezpiecznie z niego korzystać. Seniorze – spotkajmy się w sieci!

Właśnie startuje kampania edukacyjna „Seniorze - spotkajmy się w sieci”, która powstała dzięki współpracy Ministerstwa Cyfryzacji, Państwowego Instytutu Badawczego NASK oraz Warszawskiego Instytutu Bankowości. Kończy się Europejski Miesiąc Cyberbezpieczeństwa, jednak nie przestajemy mówić o zagrożeniach online – listopad upłynie nam pod hasłem bezpieczeństwa osób starszych w sieci. Już od dziś seniorzy mogą korzystać z materiałów edukacyjnych. Ambasadorką kampanii jest Barbara Bursztynowicz.

Koncepcja kampanii „Seniorze – spotkajmy się w sieci” powstała w ramach konkursu „(Nie)Bezpieczni w sieci”, skierowanego do organizacji pozarządowych i przeprowadzonego w maju tego roku przez Ministerstwo Cyfryzacji oraz Państwowy Instytut Badawczy NASK jako część projektu „e-Polak potrafi!”. Jej pomysłodawcą jest jeden z laureatów – Fundacja Warszawski Instytut Bankowości.

– Ogłaszając konkurs skierowany do organizacji pozarządowych, wiedzieliśmy, że możemy liczyć na ich kreatywność. Fundacja Warszawski Instytut Bankowości, korzystając ze swoich dotychczasowych doświadczeń, zaproponowała kreatywną koncepcję działań skierowanych do osób starszych – mówi sekretarz stanu KPRM Marek Zagórski. – Cieszymy się, że dzięki tej kampanii możemy wydłużyć obchody Europejskiego Miesiąca Cyberbezpieczeństwa aż do listopada – dodaje.

 

Głównym celem kampanii jest zachęcenie osób w starszym wieku do korzystania z internetu z zachowaniem zasad bezpieczeństwa. Podkreślamy w niej też czynnik międzypokoleniowy. Odbiorcami są bowiem nie tylko osoby w wieku 60+, z myślą o których powstały materiały edukacyjne, ale także ich bliscy – dzieci i wnuki, które mogą wprowadzić seniorów w świat bezpiecznego internetu i pokazać im broszury oraz filmy instruktażowe, jakie powstały w ramach kampanii.

Celem kampanii jest zwiększenie wiedzy w zakresie bezpieczeństwa seniora w internecie i promowanie postawy wspierania swoich rodziców oraz dziadków w poruszaniu się po cyfrowym świecie. Seniorzy – sami lub przy wsparciu dzieci i wnuków – będą mogli się dowiedzieć, jak bezpiecznie korzystać z: rozrywki i informacji online, internetowych form komunikacji, a także jak bezpiecznie załatwiać różne sprawy w sieci, na przykład robić zakupy albo opłaty. Otrzymają też dokładne wskazówki, jak uchronić się przed cyfrowymi zagrożeniami oraz jakie dokładnie metody wykorzystują oszuści w internecie. A wszystko to z podkreśleniem znaczenia, jakie ma dla seniora wsparcie bliskich – dzieci i wnuków – nie tylko w realnym, ale i wirtualnym świecie.

Dzięki krótkim filmom instruktażowym starsze osoby oswoją się z tematyką bezpiecznego korzystania z sieci. Po więcej szczegółowych informacji będą mogły sięgnąć do broszur, które rozwijają poruszane w filmach zagadnienia. Ambasadorką kampanii została Barbara Bursztynowicz – rozpoznawalna i lubiana przez seniorów aktorka.

Zarówno osoby starsze, jak i ich bliscy mogą dowiedzieć się o materiałach edukacyjnych z różnych źródeł: Facebooka, YouTube’a, kampanii promocyjnych na dużych portalach czy z mailingu. Różne formy komunikacji zostały zaplanowane z uwzględnieniem różnych grup docelowych oraz szerokiego dotarcia do opinii publicznej. Choć edukacyjna część kampanii skierowana jest do osób starszych, jej adresatem są też ich dzieci i wnuki. To poprzez młodszych chcemy docierać do tych mniej aktywnych w cyfrowym świecie seniorów.

 

– Seniorzy to wyjątkowa grupa społeczna. Z jednej strony z ogromnym doświadczeniem życiowym, a z drugiej coraz aktywniejsza i otwarta na nowe umiejętności. Dziś w obliczu otaczającej nas cyfrowej rzeczywistości, jest niezwykle ważne, aby przestrzeń wirtualna była dla seniorów miejscem jak najbardziej przyjaznym i bezpiecznym – zauważa Michał Polak, Wiceprezes Fundacji Warszawski Instytut Bankowości. – Dlatego też chcemy, aby kampania „Seniorze – spotkajmy się w sieci” była istotnym krokiem w tym kierunku. Za jej pośrednictwem dotrzemy do dziadków, ale także rodziców i dzieci. Jesteśmy przekonani, że międzypokoleniowa wymiana doświadczeń i wiedzy zwiększy poziom bezpieczeństwa naszych seniorów w cyberprzestrzeni. Pozwoli także pielęgnować relacje, na które mamy coraz mniej czasu – dodaje.

 

Więcej informacji na temat kampanii edukacyjnej „Seniorze – spotkajmy się w sieci”, realizowanej przez Ministerstwo Cyfryzacji, Państwowy Instytut Badawczy NASK oraz Warszawski Instytut Bankowości, można znaleźć na stronie internetowej kampanii: www.gov.pl/seniorze-spotkajmy-sie-w-sieci.pl i na stronach www oraz w mediach społecznościowych MC: https://www.gov.pl/web/cyfryzacja, NASK: https://www.nask.pl/ i WIB https://www.wib.org.pl/.