Aktualność
17 Kwietnia 2025|4 min. czytania

Reklama ze znaną osobą? Uważaj, to może być oszustwo

Reklama z wizerunkiem znanej osoby, który zachęca do inwestowania? Krótkie wideo, w którym przekonują Cię, że to bezpieczny sposób pomnożenia majątku? Uważaj, tak dziś działają oszuści!

Zaskoczona kobieta przed ekranem laptopa
Łuna gradientu wychodząca od dołu

Platformy internetowe oferują wachlarz usług reklamowych. Potencjał tych narzędzi dostrzegli także cyberprzestępcy i coraz śmielej wykorzystują je do dystrybucji treści, które mają skłonić użytkowników do udziału w fałszywych programach inwestycyjnych. W gorącym okresie przedwyborczym pojawiają się nawet reklamy, w których bohaterami są politycy. Ich wizerunek jest wykorzystywany, bo cieszą się zainteresowaniem mediów i zaufaniem Polaków, a oszuści chętnie wykorzystują ich autorytet i popularność.

Tego typu reklamy są przygotowywane w taki sposób, aby wyglądały wiarygodnie i przypominały artykuły bądź materiały wideo ze znanych portali informacyjnych. Treść ma nas zaciekawić, a jeśli wejdziemy na przygotowaną przez oszustów stronę, zaproponują nam wyjątkowo opłacalną i bezpieczną inwestycją w fundusze, akcje skarbu państwa lub dużych firm technologicznych. W materiale znajdziemy opis platform inwestycyjnych, za pomocą których możemy rzekomo inwestować w kryptowaluty lub akcje. Obieca się nam wysokie zyski bez ryzyka utraty pieniędzy, a do wszystkiego będzie przekonywał na przykład znany polityk.

Uwaga na fałszywe reklamy

Uwaga na fałszywe strony

Gdy potencjalna ofiara trafi na specjalnie przygotowaną stronę przedstawiającą zalety platformy inwestycyjnej będzie musiała wypełnić formularz kontaktowy. Następnie przedstawiciel firmy odpowiedzialnej za fałszywe oferty kontaktuje się telefonicznie i nakłania do wykonania przelewu na poczet inwestycji. Oczywiście pieniądze nie są inwestowane, tylko przelewane na konto przestępców, a żadne zyski nigdy nie trafiają z powrotem do użytkownika.

W 2024 roku zaobserwowaliśmy znaczące nasilenie tego typu incydentów. Tylko w pierwszym  kwartale minionego roku Zespół CERT Polska zidentyfikował blisko 14 tysięcy domen oferujących fałszywe inwestycje, a w całym roku było ich przeszło 50 tys.! Ponad połowa wszystkich oszukańczych stron, które trafiły na Listę Ostrzeżeń w 2024 r. to te powiązane z opisywanym procederem. W tym roku ten trend się utrzymuje, ale oszuści udoskonalają swoje metody działania i w reklamach wykorzystują nawet wizerunki kandydatów w wyścigu prezydenckim.

Jak działają oszuści? Jak zadbać o bezpieczeństwo?

Ten mechanizm przynosi straty po stronie osób, których wizerunek został wykorzystany w nieuprawiony sposób, ale jest także niezwykle groźny społecznie. Zaufanie, którym obserwujący obdarzają znane osoby, jest bowiem nadużywane i wykorzystywane do budowania autorytetu, a finalnie do okradania nieświadomych użytkowników, którzy za swoje straty finansowe obwiniają tych, których “twarzy” użyli oszuści.

Warto zapamiętać, że jeśli jakaś oferta wydaje się wyjątkowo korzystna, może nie być prawdziwa. Zachowaj czujność, jeśli w reklamie widzisz wizerunki znanych osób, logo dużych instytucji. Użyte zdjęcia nie muszą świadczyć o tym, że te osoby czy firmy rzeczywiście promują tę ofertę, dlatego zawsze sprawdź źródło informacji. Nie podawaj swoich danych, jeśli nie chcesz, by trafiły w ręce oszustów i nie udostępniaj dalej takich ofert, jeśli nie chcesz narazić znajomych na potencjalne straty. Ale przede wszystkim REAGUJ. Zgłoś fałszywą stronę internetową do CERT Polska, korzystając z formularza pod adresem: https://incydent.cert.pl/domena.

Link do fałszywej strony można zgłosić do CERT Polska również za pośrednictwem aplikacji mObywatel, wybierając usługę „Bezpiecznie w sieci”, a następnie kolejno: „Zgłoś incydent”, „Oszustwa i cyberataki”, „Złośliwa strona internetowa”. Reklamę i profil warto natomiast zgłosić do administratorów portalu. To ważny krok, bo choć podejmujemy szereg działań, które mają chronić Polaków przed skutkami cyberoszustw, to walkę z tym procederem utrudnia niedostateczna reakcja platform reklamowych na oszukańcze treści. W szczególności tych o największych zasięgach, należących do gigantów technologicznych takich jak Meta (Facebook, Instagram) czy Google. Razem wywierajmy presję, która poprawi nasze bezpieczeństwo w mediach społecznościowych!

Więcej informacji na temat opisywanego powyżej zagrożenia można znaleźć w analizie “Oszustwa reklamowe na dużych platformach internetowych” opublikowanej na stronie CERT Polska.

Tematy powiązane
Udostępnij ten post

Wyróżnione aktualności

Grafika przedstawiająca telefon ze zbitą szybką i wykrzyknik
Typ_aktualnosc Aktualność
09 Kwietnia 2025|4 min. czytania

Rosyjskie lub białoruskie źródło informacji – bądźcie ostrożni. Rekomendacje dla mediów

Białoruskie służby podały, że zapobiegły przemytowi największej w historii partii materiałów wybuchowych z Polski na terytorium Białorusi i Rosji. Informację tę publikują polskie media. Apelujemy o ostrożność i informowanie odbiorców, że to może być dezinformacja.

LIDER - XV edycja programu
Typ_aktualnosc Aktualność
07 Kwietnia 2025|5 min. czytania

Sukces NASK. Ewelina Bartuzi-Trokielewicz z grantem LIDERA

Fałszywe reklamy inwestycyjne, deepfake’i z celebrytami i linki, które prowadzą donikąd – właśnie z tym mierzy się Ewelina Bartuzi-Trokielewicz w swoim nowym projekcie badawczym.

Premiera raportu rocznego CERT Polska
Typ_aktualnosc Aktualność
04 Kwietnia 2025|8 min. czytania

300 incydentów dziennie - premiera raportu CERT Polska za 2024 rok

Fala zagrożeń rośnie, bo incydentów w cyberprzestrzeni jest coraz więcej, lecz także chronimy się przed nimi coraz lepiej – to wnioski, które płyną z najnowszego raportu CERT Polska za 2024 rok. Zostały one przekazane podczas SECURE International Summit 2025. Trudno wyobrazić sobie lepsze miejsce do prezentacji tak istotnego dokumentu, niż największa impreza polskiej prezydencji poświęcona cyberbezpieczeństwu.

Grafika promująca Klub Cyfrowych Możliwości.
Aktualność
01 Kwietnia 2025|4 min. czytania

Dziewczyny – czas na Klub Cyfrowych Możliwości!

Jesteś studentką co najmniej drugiego roku kierunku związanego z ICT*? Chcesz zdobyć stypendium, referencje, nowe umiejętności i wiedzę, a przy okazji zarobić? Zgłoś się do projektu Klub Cyfrowych Możliwości (KCM)!

Informacje

Najnowsze aktualności

Dziecko grające w grę wideo na konsoli, z założonymi słuchawkami, patrzące na ekran telewizora w kolorowym świetle
Typ_aktualnosc Aktualność
30 Kwietnia 2025|9 min. czytania

Granie z głową – jak chronić dzieci w cyfrowym świecie?

Czy wiesz, że prawie połowa polskich nastolatków codziennie gra online? Internetowa rozrywka jest dziś popularniejsza niż kiedykolwiek – stanowi codzienność młodych ludzi, a dla wielu rodziców powód do niepokoju. Czy słusznie?

Dr Marta Wachowicz i minister Krzysztof Paszyk podczas wręczenia aktu powołania na stanowisko prezesa Polskiej Agencji Kosmicznej. W tle logotyp Ministerstwa Rozwoju i Technologii oraz flagi Polski i Unii Europejskiej.
Typ_aktualnosc Aktualność
29 Kwietnia 2025|1 min. czytania

Dr Marta Wachowicz nową prezes Polskiej Agencji Kosmicznej!

Jeszcze niedawno kierowała Biurem Nauki i Technologii w NASK. Dziś obejmuje stery jednej z najważniejszych instytucji w polskim sektorze kosmicznym. Dr Marta Wachowicz została powołana na stanowisko prezesa Polskiej Agencji Kosmicznej!

Na zdjęciu widać uroczystość finałową programu "Szkoła Pokoleń", która odbyła się 29 kwietnia 2025 roku. Przemawiają trzy osoby stojące na scenie przed dużym ekranem z napisem "Gala Finałowa 29.04.2025". Od lewej strony widoczna jest Marzena Okła-Drewnowicz, ministra ds. polityki senioralnej, w środku przemawia wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski, a po prawej Barbara Nowacka, ministra edukacji. Publiczność, złożona z uczestników wydarzenia, siedzi tyłem do aparatu. Tło zdobią flagi Polski i Unii Europejskiej.
Typ_aktualnosc Aktualność
29 Kwietnia 2025|8 min. czytania

„Szkoła międzypokoleniowa” buduje mosty

Ponad 10 tysięcy seniorów zdobyło cyfrowe umiejętności. Wśród nich był nawet 96-latek! W rolę mentorów wcielili się uczniowie polskich szkół, którzy z empatią, cierpliwością i zaangażowaniem tłumaczyli przyszywanym „babciom” i „dziadkom” tajniki cyfrowego świata. W siedzibie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów odbyła się Gala Finałowa podsumowująca projekt.