
Aspiracje edukacyjne i zawodowe uczniów szkół średnich
Aspiracje edukacyjno-zawodowe wpływają na kierunki działania oraz decyzje, w tym na wybór ścieżki rozwoju, kariery zawodowej, kształcenia.
Badanie zostało zrealizowane we wrześniu i październiku 2023 r. metodą wywiadów wspomaganych komputerowo CAWI (ang. Computer-Assisted Web Interview) – do realizacji badania wykorzystano oprogramowanie Webankieta. Zastosowano dobór kwotowy, gdzie wyróżniono trzy warstwy: województwo, typ szkoły i numer klasy, do której uczęszczał uczeń biorący udział w badaniu – zgodnie z danymi opracowanymi na podstawie Spisu Informacji Oświatowej (SIO, dostępnego na stronie https://dane.gov.pl, stan na 13 lutego 2023; rok szkolny 2022/2023). Przed analizą danych dokonano korekty za pomocą wag dla zebranych w badaniu obserwacji, przy użyciu stratyfikacji ex-post. Badanie zrealizowano w dwóch etapach. W pierwszej kolejności do przedstawicieli szkół została wysłana wiadomość e-mail z listem, w którym zaprezentowano cele badania, podkreślono znaczenie projektu oraz skierowano prośbę o dystrybucję linku do ankiety wśród młodzieży:
- czwartej klasy liceum,
- czwartej klasy technikum,
- trzeciej klasy szkoły branżowej I stopnia.
W kolejnym kroku, ze względu na duże zainteresowanie uczniów sondażem, należało z bazy danych usunąć osoby, które nie spełniały kryteriów uczęszczania do ostatniej klasy danego typu szkoły, a pozostawiono dominanty dwóch kohort wiekowych dla danego typu szkoły. Tym samym w badaniu udział wzięli starsi uczniowie w wieku 17–19 lat. Kwestionariusz zawierał 16 pytań oraz dane socjodemograficzne (metryczkowe). Łącznie do analizy danych zakwalifikowano N=16 890 ankiet.
