
Generatywna sztuczna inteligencja w polskiej szkole. Przecieranie szlaków
Generatywna sztuczna inteligencja w polskiej szkole. Przecieranie szlaków. Badania ilościowe i jakościowe nauczycieli klas 4–8 szkół podstawowych.
Dziś nie da się już pominąć faktu, że sztuczna inteligencja staje się coraz bardziej obecna w różnych aspektach naszego życia – także w edukacji. Jej wpływ
zarówno na proces przekazywania wiedzy, jak i uczenia się jest coraz wyraźniejszy oferując nie tylko nowe możliwości, ale też wyzwania.
Właśnie dlatego analitycy i analityczki NASK – PIB we współpracy z cenionymi ekspertami i ekspertkami zewnętrznymi przygotowali badania, które z jednej strony obrazują aktualny poziom wykorzystania narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji w szkołach, a z drugiej – są podstawą do stworzenia rekomendacji.
Sztuczna inteligencja jest praktycznym narzędziem i może wspierać nauczycielki i nauczycieli w personalizacji procesów i sposobów nauczania, automatyzacji oceny postępów uczniów i uczennic czy analizie danych edukacyjnych. Jednocześnie pojawiają się pytania o etykę, bezpieczeństwo danych oraz rolę
człowieka w cyfrowym środowisku edukacyjnym. Osoby ankietowane wskazały uzależnienie młodych ludzi od wykorzystywania generatywnej sztucznej
inteligencji jako najbardziej prawdopodobne zagrożenie. Wśród pozytywów
znaczny odsetek nauczycieli i nauczycielek podkreślał wieloraką aktywność
swoich uczniów i uczennic związaną z wykorzystaniem tych narzędzi do tworzenia różnorodnych materiałów. To jedynie wybrane obserwacje.
Celem publikacji jest przedstawienie aktualnych trendów, potencjalnych zastosowań oraz zagrożeń związanych z wdrażaniem w szkołach rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji. Raport ma być źródłem wiedzy i refleksji dla nauczycieli i nauczycielek, dyrektorów i dyrektorek, decydentów i decydentek oświatowych oraz wszystkich zainteresowanych przyszłością edukacji w erze cyfrowej.
