Nawigacja

Topnews

ESA – technologia i edukacja razem w walce ze smogiem

Ponad 300 szkół ze stacjami pomiarowymi, przeszło trzy tysiące przeszkolonych nauczycieli i niemal 51 tysięcy uczniów objętych edukacją – to najkrótsze podsumowanie dotychczasowych efektów projektu Edukacyjnej Sieci Antysmogowej (ESA).

dowiedz się więcej

e-Polak potrafi! – rusza kampania Ministerstwa Cyfryzacji i NASK

Spoty telewizyjne, działania w prasie i internecie – to tylko niektóre działania, jakie zaplanowaliśmy w ramach naszej kampanii „e-Polak potrafi!”. Startujemy!

dowiedz się więcej

Bezpieczeństwo użytkowników OSE jako wyzwanie dla uczestników Hackathonu 590

Ogólnopolska Sieć Edukacyjna (OSE), której operatorem jest Państwowy Instytut Badawczy NASK, już niedługo zapewni dostęp do szybkiego i bezpiecznego internetu każdej polskiej szkole. Młodzi programiści, uczestnicy Hackathonu na Kongresie 590 mają szansę w ramach wyzwania NASK zaproponować rozwiązania, które pozwolą wykorzystać usługi bezpieczeństwa także na smartfonach uczniów szkół podłączonych do OSE.

dowiedz się więcej

NASK uruchamia postępowanie na mobilne pracownie dla szkół

NASK rozpoczyna postępowanie na dostawę wyposażenia mobilnych pracowni komputerowych, które szkoły wygrały w konkursie #OSEWyzwanie. Każdy zestaw składa się z 16 laptopów. Nagrody będą przekazywane do szkół w bieżącym roku szkolnym 2019/20.

dowiedz się więcej

Instytut NASK wśród sygnatariuszy deklaracji na temat bezpieczeństwa dzieci w internecie

„Deklarację współpracy na rzecz bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w internecie” z inicjatywy ministra cyfryzacji Marka Zagórskiego podpisali we wtorek w Warszawie przedstawiciele instytucji państwowych, operatorów telekomunikacyjnych, dostawców treści, portali internetowych i mediów. Państwowy Instytut Badawczy NASK jest jednym z jej sygnatariuszy.

dowiedz się więcej

Menu kategorii

Wydarzenia 2019

Bezpieczeństwo użytkowników OSE jako wyzwanie dla uczestników Hackathonu 590

Ogólnopolska Sieć Edukacyjna (OSE), której operatorem jest Państwowy Instytut Badawczy NASK, już niedługo zapewni dostęp do szybkiego i bezpiecznego internetu każdej polskiej szkole. Młodzi programiści, uczestnicy Hackathonu na Kongresie 590 mają szansę w ramach wyzwania NASK zaproponować rozwiązania, które pozwolą wykorzystać usługi bezpieczeństwa także na smartfonach uczniów szkół podłączonych do OSE.

Hackathon 590 Gold Bug Trophy, nawiązujący do historii polskich kryptologów, odbędzie się w dniach 6-7 października w ramach Kongresu 590 w Jasionce k. Rzeszowa. Organizatorem jest Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. oraz ARP Games sp. z o.o. Jego tematem jest prywatność i bezpieczeństwo w sieci, które w dobie pojawiających się wciąż nowych cyberzagrożeń stają się sprawą największej wagi. Hackathon skierowany jest do programistów i wszystkich tych, którzy mają pomysły na rozwiązania zwiększające poziom prywatności i bezpieczeństwa w internecie.

Zadaniem uczestników Hackathonu będzie zaprojektowanie w ciągu 24 godzin rozwiązań służących zwiększeniu poziomu prywatności i bezpieczeństwa obywateli w kontekście ochrony przed zagrożeniami ze strony cyberprzestępców, jak i nielegalnych lub nieetycznych działań przedsiębiorstw.

W wyzwaniu organizowanym przez Partnera wydarzenia - Państwowy Instytut Badawczy NASK celem jest zaproponowanie i przygotowanie prototypu rozwiązania na smartfony, które umożliwi wykorzystanie na tych urządzeniach mechanizmów bezpieczeństwa dostępnych w sieci OSE w jak największym stopniu. Co więcej, usługi powinny działać również wtedy, kiedy smartfon jest poza zasięgiem WiFi OSE.

 - W tej chwili OSE zapewnia ochronę użytkowników – uczniów i nauczycieli – przed szkodliwymi treściami i niebezpiecznymi stronami na terenie szkoły dzięki zaawansowanym usługom bezpieczeństwa oraz specjalnym filtrom. Te zabezpieczenia są dostępne wyłącznie na terenie szkół podłączonych do OSE – w sieci LAN oraz WiFi. Zależy nam na tym, żeby młodzież ucząca się w placówkach podłączonych do OSE mogła korzystać z tych zabezpieczeń na swoich smartfonach również po opuszczeniu terenu szkoły – mówi zastępca dyrektora NASK ds. projektów administracyjno-edukacyjnych Bartłomiej Klinger, który wraz z dyrektorem ds. rozwoju systemów informatycznych NASK Grzegorzem Zarzyckim jest jednym z jurorów Hackathonu.

Wsparciem dla uczestników Hackathonu jako mentorzy będą Artur Zieliński, Kamil Pręgowski, Krzysztof Derecki, Krzysztof Chwedorczuk oraz Maciej Sabat z NASK.

Po zakończeniu zmagań autorzy zwycięskiego rozwiązania w wyzwaniu NASK zyskają możliwość dalszego rozwijania go pod skrzydłami Instytutu. Będzie to niespotykana okazja do uczestnictwa w unikalnym na skalę kraju projekcie, jakim jest Ogólnopolska Sieć Edukacyjna, której jednym z głównych celów – oprócz dostarczenia szkołom szybkich łączy internetowych - jest ochrona dzieci i młodzieży przed treściami stanowiącymi zagrożenie dla ich rozwoju.

Drugie wyzwanie dla uczestników Hackathonu przygotowała Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. Dotyczy ono profilowania, które kategoryzuje osoby według określonych zachowań i cech. Można się z nim zetknąć w różnorodnych serwisach muzycznych, książkowych, a także w wyszukiwarkach, które dopasowują reklamy do użytkownika. Profilowanie opiera się na analizie dotychczasowych decyzji użytkowników i proponuje produkty i usługi wybrane poprzednio przez osoby sprofilowane jako podobne do danego użytkownika.

W wyzwaniu ARP celem jest opracowanie rozwiązania w postaci wtyczki do przeglądarki internetowej pozwalającej na dynamiczny monitoring, analizę oraz blokowanie, jakiego rodzaju informacje i treści usiłują gromadzić odwiedzane przez nas serwisy w celu dalszego profilowania. Rozwiązane powinno obsługiwać tryby automatyczny „uczenia się” lub w pełni manualny, a także umożliwiać generowanie raportów i statystyk.

Zaproponowane rozwiązania oceni jury składające się z przedstawicieli administracji i biznesu pod kątem innowacyjności, możliwości praktycznego zastosowania, wartości wdrożeniowej, kompletności i potencjału biznesowego. Uczestnicy Hackathonu będą mieli do dyspozycji dostęp do internetu, wyżywienie, strefę chillout oraz pokoje pracy koncepcyjnej wraz ze strefą gier ARP Games. Finaliści przedstawią swoje projekty na sali plenarnej podczas Kongresu 590.

Główną nagrodą jest 30 tys. zł, przyznane zostaną także dwa wyróżnienia w wysokości 10 tys. zł.

Rejestracja na Hackathon możliwa jest do 4 października do godz. 20 pod adresm: https://hackathon.kongres590.pl/

do góry