Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechnienia korzyści z wykorzystania technologii cyfrowych

Głównym celem projektu jest poprawa świadomości i umiejętności w zakresie wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych przez obywateli Polski

Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechnienia korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych – to działania realizowane wspólnie przez Państwowy Instytut Badawczy NASK i Ministerstwo Cyfryzacji. W 2020 r. do projektu dołączyło Centrum Nauki Kopernik.

Czym się zajmujemy?

Już dziś Polacy mogą drogą elektroniczną korzystać z kilkuset usług, które oferuje im administracja. Głównym celem naszego projektu jest zwiększenie świadomości w zakresie wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz rozwój kompetencji cyfrowych. Chcemy przekonać, że korzystanie z internetu ma szereg zalet. Ułatwia życie, a załatwienie wielu spraw czyni prostszym i mniej czasochłonnym. Podpowiadamy, jak bezpiecznie surfować po sieci i chronić swoje dane. Udowadniamy rodzicom, że programowanie jest prostsze, niż mogłoby się wydawać, i że warto zainteresować tym tematem dzieci.

Realizujemy pięć ogólnopolskich kampanii o dużym zasięgu. Obszarami, na których koncentrujemy nasze działania, są:

JAKOŚĆ ŻYCIA: Zależy nam na tym, aby poprzez kampanie zachęcić Polaków do korzystania z nowoczesnych technologii. Naszym celem jest przekonać nieprzekonanych, że znacząco mogą one poprawić jakość ich życia.

E-USŁUGI PUBLICZNE: Dzięki realizowanym kampaniom chcemy zachęcić Polaków do wygodnego załatwiania spraw urzędowych online, bez stania w kolejkach i wychodzenia z domu.

BEZPIECZEŃSTWO W SIECI: Za cel postawiliśmy sobie również wzrost świadomości Polaków w zakresie bezpiecznego korzystania z internetu. Chcemy, aby  użytkownicy sieci nie tylko zdawali sobie sprawę z możliwych zagrożeń, ale – w razie konieczności – potrafili sobie z nim radzić.

PROGRAMOWANIE: Programowanie jest łatwiejsze, niż Ci się wydaje. Chcielibyśmy, aby po realizacji naszego projektu większość Polaków tak właśnie myślało.

CYFROWA PRZYSZŁOŚĆ: Cyfryzacja jest ciekawa! My to wiemy, ale zamierzamy przekonać o tym innych, dlatego wspólnie z Centrum Nauki Kopernik przygotowujemy wystawy, które będą opowiadać o nowych technologiach. Zarówno młodsi, jak i starsi znajdą coś dla siebie. Zajmiemy się także edukacją uczniów i nauczycieli.

Aby dotrzeć z naszym przekazem do możliwie najszerszej grupy osób, wykorzystujemy m.in. radio, telewizję, prasę, internet, media społecznościowe oraz realizujemy inne działania komunikacyjne.

Prowadzimy szeroko zakrojone działania z udziałem ambasadorów kampanii: Martą Manowską, Tomaszem Rożkiem oraz Michałem Czerneckim.

Poznajcie wybrane projekty, realizowane i planowane w ramach kampanii:

Klub Młodego Programisty

Uruchomiliśmy 16 Klubów Młodego Programisty (KMP), gdzie dzieciaki uczą się programować. KMP otworzyliśmy w Nysie, Siedlcach, Lubinie, Inowrocławiu, Zamościu, Żarach, Piotrkowie Trybunalskim, Nowym Sączu, Przemyślu, Suwałkach, Kwidzynie, Jaworznie (do kwietnia 2019 r. Żorach), Ostrowcu Świętokrzyskim, Ełku, Gnieźnie i Stargardzie. Od maja 2020 r. warsztaty odbywają się w internecie, dzięki czemu jeszcze więcej dzieci może wziąć w nich udział.

Więcej informacji na: https://www.klubmlodegoprogramisty.pl/ oraz https://koduj.gov.pl/

CodeWeek

CodeWeek, czyli Europejski Tydzień Kodowania, to oddolna inicjatywa w ciekawy sposób promująca programowanie i umiejętności cyfrowe. Akcja co roku organizowana jest na terenie całej Europy i dedykowana wszystkim, którzy chcą rozpocząć lub kontynuować przygodę z programowaniem. Polska aktywnie włącza się w inicjatywę, zachęcając do organizowania wydarzeń dotyczących kodowania. W 2019 r. w naszym kraju zorganizowano ponad 15 tys. wydarzeń, dzięki czemu uplasowaliśmy się na drugim miejscu wśród innych europejskich krajów. To świetny wynik!

Więcej informacji na stronie: https://koduj.gov.pl/czym-jest-code-week/

Nie zagub dziecka w sieci

Istotnym obszarem kampanii jest bezpieczeństwo. Dbamy o to, aby rodzice wiedzieli, jak chronić swoje dzieci przed internetowymi zagrożeniami. W ramach akcji „Nie zagub dziecka w sieci” uświadamiamy, uczymy i pokazujemy rozwiązania problemów związanych z cyberzagrożeniami. Jednym z działań jest przygotowana przez ekspertów seria poradników.

Zachęcamy do lektury: https://www.gov.pl/niezagubdzieckawsieci

Konkurs dla organizacji pozarządowych

W ramach kampanii zorganizowaliśmy konkurs dla NGO dotyczący bezpieczeństwa w sieci. Wybraliśmy dwie organizacje, z którymi zrealizujemy ogólnopolskie kampanie medialne poruszające ten temat.   

Więcej informacji o kampaniach znajdziecie na: https://www.gov.pl/epolakpotrafi

 

 

Informacje o projekcie:
Program Operacyjny Polska Cyfrowa
Oś priorytetowa: III. Cyfrowe kompetencje społeczeństwa
Działanie: 3.4 Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechnienia korzyści z wykorzystania technologii cyfrowych
Lider: Ministerstwo Cyfryzacji
Partner: NASK-PIB