Dwie linie pomocy, jeden cel
W kryzysie nikt nie musi być sam. Numery 116 111 (dla dzieci i młodzieży) oraz 116 123 to pomoc w trudnych chwilach. Wystarczy zadzwonić, napisać na czacie albo wypełnić formularz. NASK i Ministerstwo Cyfryzacji ruszają z kampanią, która ma pokazać, że pomoc psychologiczna jest w zasięgu ręki.


– Chcemy, by każdy – niezależnie od wieku – wiedział, że pomoc psychologiczna jest dostępna, bezpłatna i anonimowa. Numery telefonu 116 111 i 116 123 to wsparcie dla tych, którzy czują się zagubieni. Naszym obowiązkiem jest nie tylko tworzenie bezpiecznych narzędzi cyfrowych i telekomunikacyjnych, ale też budowanie świadomości, że technologia może łączyć ludzi – bo po jej drugiej stronie czeka ktoś, kto naprawdę wysłucha i może pomóc – mówi Krzysztof Gawkowski, wicepremier i minister cyfryzacji.
Wspólne działanie na rzecz wsparcia psychicznego
Eksperci podkreślają, że zapewnienie emocjonalnego wsparcia online staje się dziś niezbędne.
– W NASK wierzymy, że nowe technologie powinny służyć człowiekowi – ułatwiać życie, przełamywać bariery i budować dostępność. Media społecznościowe czy twórcy cyfrowi to dziś gwarancja dotarcia do szerokiego grona odbiorców z naszym przekazem o tym, że pomoc dostępna jest przez telefon i przez internet – mówi Katarzyna Skowyra, kierowniczka projektu 116sos.pl z NASK – Państwowego Instytutu Badawczego.
Z kolei przedstawiciele Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę zwracają uwagę, że młodzi ludzie potrzebują języka, który do nich przemawia.
– Każdego dnia i nocy kontaktują się z nami dzieci i nastolatki, które czują się przytłoczone albo samotne, doświadczają innych trudnych emocji. Czasem wystarczy jedna rozmowa, by poczuli, że nie są sami, że są dorośli, którzy udzielą im wsparcia. Zależy nam, by hasło „Z nami możesz porozmawiać o wszystkim” docierał do jak najszerszej grupy młodych ludzi. I żeby wiedzieli, że nie muszą czekać do momentu kryzysowego, by się z nami skontaktować. Dzięki tej kampanii więcej młodych osób dowie się, że pomoc jest dostępna. Wystarczy zrobić pierwszy krok – podkreśla Katarzyna Talacha, psycholożka i koordynatorka zespołu konsultantów z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.
Współpraca z influencerami
JASPER (@jasperrr55) – popularny twórca na TikToku, który szczerze opowiada o swoim życiu, teraz będzie mówił także o numerze 116 111. Z kolei kampanię numeru 116 123 wesprze Rafał Gębura (@rafal_gebura) – dziennikarz i autor rozmów „7 metrów pod ziemią”. Obaj twórcy zachęcą dzieci, młodzież i dorosłych do sięgania po pomoc w trudnych chwilach.
Obie linie są bezpłatne, dostępne całą dobę przez siedem dni w tygodniu. Gwarantują anonimowość, bo kontakt odbywa się przez telefon, czat albo formularz online stronach 116111.pl oraz 116sos.pl.
Kampania, promująca pomoc dla dorosłych pojawi się na portalach – m.in. w Onecie, Wirtualnej Polsce czy Interii. Z kolei działania na temat numeru 116 111 będzie można zobaczyć przede wszystkim w mediach społecznościowych, czyli tam, gdzie młodzi spędzają najwięcej czasu – na TikToku, Snapchacie, Discordzie, Twitchu i Pintereście. Za realizację kampanii digital odpowiada agencja Mastermind.
Pomoc na wyciągnięcie ręki
Kampanie wpisują się w szersze działania Ministerstwa Cyfryzacji na rzecz zdrowia psychicznego w sieci, w tym w inicjatywę „Włącz Szacunek. Wyłącz hejt.”, poświęconą przeciwdziałaniu cyberprzemocy. Realizowane są na podstawie art. 165 ustawy Prawo komunikacji elektronicznej, który zobowiązuje Ministra Cyfryzacji do działań zwiększających świadomość społeczną i wiedzę na temat numerów przeznaczonych do świadczenia usług o walorze społecznym – takich jak 116 111 i 116 123.
Tu znajdziesz wsparcie:
116 111 – telefon zaufania dla dzieci i młodzieży, prowadzony przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę, www.fdds.pl
116 123 – Poradnia Telefoniczna dla Osób w Kryzysie Emocjonalnym 116123, prowadzona przez Niebieską Linię Instytutu Psychologii Zdrowia PTP, www.niebieskalinia.pl.
Kampania została przygotowana przez Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z NASK – Państwowym Instytutem Badawczym oraz „Niebieską Linią” Instytutu Psychologii Zdrowia, a także z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę, która prowadzi numer 116 111 dzięki wsparciu finansowym Ministerstwa Zdrowia. Celem działań jest zwiększenie świadomości społecznej na temat dostępnych, bezpłatnych i anonimowych form pomocy psychologicznej.
Wyróżnione aktualności
Szeroki front małych systemów na Impact’25
Wbrew pozorom zapewnienie cyfrowego bezpieczeństwa w gminie jest trudniejsze niż w banku – mówił w dyskusji podczas Impact’25 Radosław Nielek, dyrektor NASK. W jednej gminie może znajdować się jednocześnie wiele różnych systemów informatycznych – wodociągów, szkół, placówek medycznych.
NASK o krok przed cyberprzestępcami. Forum Bezpieczeństwa Banków 2025
Kradzież tożsamości, ataki na infrastrukturę i próby manipulacji danymi. Sektor finansowy jest na pierwszej linii frontu w walce z cyberprzestępcami. NASK – jako lider w dziedzinie cyberbezpieczeństwa - wychodzi naprzeciw tym wyzwaniom. – Udział w Forum Bezpieczeństwa Banków to dla nas okazja do poznania realnych potrzeb sektora bankowego i wdrożenia konkretnych działań – mówił Piotr Bisialski, kierownik zespołu NASK Incident Response Team.
PLLuM rośnie w siłę
600 tysięcy promptów wpisanych w okienko PLLuMa i nowości, od których dzielą nas nie lata, a zaledwie tygodnie – kolejne modele i prototyp inteligentnego asystenta. W siedzibie NASK w Warszawie spotkali się wszyscy uczestnicy konsorcjum HIVE AI. Grupy, która ma za zadanie rozwijać i wdrażać polski model językowy (PLLuM).
Rozkwitnij z MAK. Program Mentoringu Aktywnych Kobiet nabiera barw
Podnieś swoje kompetencje z zakresu cyberbezpieczeństwa i wejdź na rynek nowych technologii! Już kilkaset kobiet zgłosiło chęć udziału w programie MAK (Mentoring Aktywnych Kobiet), ogłoszonym przez NASK we współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji. Zostań jedną z nich — zgłoś swój udział i rozwiń skrzydła w indywidualnym programie mentoringowym. Nabór trwa do końca maja.
Najnowsze aktualności
Pierwsze Śniadanie z PLLuM
Czy polska sztuczna inteligencja jest gotowa, by stać się częścią polskich urzędów? Tak. Podczas pierwszego „Śniadania z PLLuM” – twórcy polskiego AI z NASK i konsorcjum HIVE AI udowadniali, że nadszedł czas na wdrożenia w administracji.
Cyberodporność w praktyce – bezpłatny webinar NASK i MRiT dla firm
Jedna luka w zabezpieczeniach może kosztować firmę utratę danych i zaufania klientów. Jak temu zapobiec? Odpowiedź na to pytanie przyniesie webinar „Wyciek i kradzież danych klientów - jak się zabezpieczyć?”, który odbędzie się we wtorek, 28 października o godz. 13:00.
Cyberochrona dla polskiego atomu. NASK wzmacnia bezpieczeństwo energetyki jądrowej
W czasie, gdy cyberataki stają się jednym z narzędzi wojny hybrydowej, Polska buduje własną tarczę ochronną dla przyszłej energetyki jądrowej. NASK, Narodowe Centrum Badań Jądrowych (NCBJ) i Polskie Elektrownie Jądrowe (PEJ) podpisały porozumienie o współpracy, które ma zapewnić bezpieczeństwo cyfrowe, technologiczne i operacyjne jednego z najważniejszych projektów energetycznych w historii kraju.







