NASK inspiruje młodych: rekordowa frekwencja w Olimpiadzie ESA
Aż 21 tysięcy uczestników, trudne pytania z nauki o klimacie i wielka pasja do ochrony środowiska. 15-letnia Basia Lehmann jako jedyna uczestniczka zdobyła maksymalną liczbę punktów! Zakończyła się IV Ogólnopolska Olimpiada Antysmogowa, organizowana przez NASK.


Za nami emocjonujące trzy etapy zmagań uczniów, którzy wzięli udział w IV Ogólnopolskiej Olimpiadzie Antysmogowej. Znamy już listę laureatów wyłonionych spośród blisko 21 tysięcy uczestników. Aby poprawnie odpowiedzieć na 120 pytań z dziedzin takich jak geografia, chemia, fizyka czy biologia, uczniowie musieli wykazać się pogłębioną wiedzą na temat zmian klimatycznych i czystego powietrza.
– Olimpiada to nowatorski konkurs, ponieważ w całości odbywa się w formule online. Rozpoczynając od rejestracji uczestników, przez wszystkie trzy etapy konkursu, aż po ogłoszenie wyników. Dlatego sprawdza on nie tylko wiedzę ekologiczną, ale też wspiera rozwój kompetencji cyfrowych – mówi Przemysław Kuna, zastępca dyrektora NASK ds. projektów infrastrukturalnych i edukacyjnych.
– Celem olimpiady jest zachęcanie młodych ludzi, by – poszerzając wiedzę na temat ochrony środowiska – angażowali się w budowanie lepszej przyszłości – dodaje.
Poprzeczka była zawieszona wysoko
Do tegorocznej edycji Ogólnopolskiej Olimpiady Antysmogowej zgłosiło się blisko 21 tysięcy uczniów z klas 7 i 8 z ponad 2500 szkół podstawowych. To rekordowy wynik – ponadtrzykrotnie wyższy niż w poprzedniej edycji konkursu!
Po pierwszych dwóch etapach do finałowej rozgrywki dotarło 2350 uczestników. Następnie spośród nich wyłonieni zostali laureaci konkursu. Pytania nie były łatwe – tylko jedna uczestniczka uzyskała maksymalny wynik. To Basia Lehmann z 8. klasy Szkoły Podstawowej nr 83 “Łejery” w Poznaniu.
– Zanieczyszczenie powietrza, zmiana klimatu, zrównoważony rozwój – to jedne z najpoważniejszych wyzwań naszych czasów. Dzięki takim konkursom jak Olimpiada ESA, już na etapie nauki w szkole, młodzi ludzie dowiadują się, jak możemy sobie z nimi radzić. Doceniły to aż trzy resorty – Ministerstwo Cyfryzacji, Ministerstwo Edukacji oraz Ministerstwo Klimatu i Środowiska, przyznając w tym roku naszemu konkursowi patronaty honorowe – mówi Barbara Leśniczak, kierownik programu Edukacyjnej Sieci Antysmogowej w NASK.
Nagrody dla najlepszych
Uczestnicy konkursu rywalizowali nie tylko o nagrody rzeczowe, ale przede wszystkim o dodatkowe punkty w rekrutacji do szkoły ponadpodstawowej. Dzięki temu, że konkurs znalazł się w wykazach opublikowanych przez 15 kuratoriów oświaty, uczniowie otrzymają dodatkowe trzy punkty podczas rekrutacji do liceów i techników. Takich osób jest 947 z ponad 500 szkół.
Spośród finalistów szczególne wyróżnienie, w postaci m.in. statuetek i zestawów nagród, otrzymało dziesięciu uczniów. To oni zdobyli największą liczbą punktów. Pozostali finaliści również dostaną upominki.
Gratulujemy zwycięzcom!
—————————————————-
Organizatorem Ogólnopolskiej Olimpiady Antysmogowej jest Edukacyjna Sieć Antysmogowa działająca w ramach NASK, która już od 7 lat realizuje program cyfrowej edukacji ekologicznej w ponad 2350 szkołach i przedszkolach z całej Polski. Celem jest propagowanie wiedzy na temat znaczenia czystego powietrza dla zdrowia i budowanie świadomości społecznej w tym zakresie. W ramach ESA działa platforma e-learningowa EduESA, na której dostępne są bezpłatne materiały dla wszystkich uczestników projektów Edukacyjna Sieć Antysmogowa.
Tegoroczna edycja konkursu odbyła się pod honorowym patronatem Ministerstwa Cyfryzacji, Ministra Edukacji oraz Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Partnerem merytorycznym olimpiady był Polski Alarm Smogowy.
Więcej informacji o konkursie: olimpiadaesa.nask.pl, esa.nask.pl i na Facebook ESA.
Wyróżnione aktualności
Fakty, nie mity. NASK i UMB wspólnie przeciw dezinformacji medycznej
NASK podpisuje kolejne porozumienie przeciwko dezinformacji medycznej i mówi stanowcze „nie” fake-newsom na temat zdrowia. Po Warszawskim Uniwersytecie Medycznym, czas na Uniwersytet Medyczny w Białymstoku.
Szkoły coraz bliżej technologicznej rewolucji. Znamy oferty na szkolne laboratoria przyszłości!
Edukacyjna rewolucja nabiera tempa. Tysiące szkół w całej Polsce już wkrótce zyskają nowoczesne pracownie, w których uczniowie będą mogli rozwijać cyfrowe umiejętności i poznawać technologie przyszłości. 30 października w NASK otwarto oferty firm, które chcą wyposażyć szkoły w laboratoria sztucznej inteligencji i STEM – miejsca, gdzie nauka spotka się z technologią.
Zostań internetowym detektywem i sprawdź się w zawodach OSINT CTF
Internetowe śledztwa, szukanie tropów i łączenie kropek – brzmi znajomo? Jeśli lubisz rozwiązywać zagadki ukryte w labiryncie danych, zawody OSINT CTF NASK 2025 to miejsce, w którym poczujesz się jak w domu. Właśnie rusza rejestracja uczestników.
Kongres OSE 2025 – zarejestruj się!
Jak promować język szacunku w cyfrowym świecie? W jaki sposób budować w szkole przestrzeń dla dialogu i różnicy zdań? Na te i inne pytania odpowiedzą eksperci podczas Kongresu OSE, który jest organizowany przez NASK. Wydarzenie odbędzie się 2 grudnia. Właśnie ruszyła rejestracja uczestników. Na zgłoszenia czekamy do 24 listopada.
Najnowsze aktualności
Mózg na głodzie mediów społecznościowych
Nuda i cisza. Brzmi przerażająco? Dla wielu tak. Bo dziś wszyscy, także dzieci, żyją w nieustannym biegu i hałasie. Co zwykle robimy w wolnej chwili? Scrollujemy. Tak próbujemy odpoczywać. Ale czy smartfon rzeczywiście daje nam wytchnienie, czy raczej napędza spiralę pędu i strachu, by nie przegapić niczego ważnego?
NASK w charytatywnym bloku reklamowym TVP
– Chronimy, wzmacniamy, dbamy. Chcemy, żeby internet był bezpiecznym miejscem dla wszystkich. Choć nas nie widać – jesteśmy – mówi dyrektor NASK, Radosław Nielek. We współpracy z TVP NASK stworzył spot. Dochód z bloku reklamowego zostanie przekazany organizacjom, które pomagają dzieciom.
Od lajków do lęków – zaburzenia odżywiania w erze scrollowania
Zaburzenia psychiczne związane z jedzeniem i zniekształcony obraz ciała coraz częściej zaczynają się od ekranu telefonu. Problem ten wpisuje się szerzej w kryzys zdrowia psychicznego zanurzonych w środowisku cyfrowym młodych ludzi. Nastolatki patrzą na idealny świat w mediach społecznościowych, a siebie widzą w krzywym zwierciadle.







