Typ_aktualnosc Aktualność
24 Lutego 2025|4 min. czytania

„Szkoła międzypokoleniowa” – seniorzy i uczniowie wspólnie zdobywają kompetencje cyfrowe

Konkurs „Szkoła międzypokoleniowa” nabiera tempa – w całej Polsce trwają warsztaty dotyczące bezpiecznego korzystania z internetu dla seniorów. Dzięki ankietom od uczestników, wiemy jak przebiega nauka i jak tworzą się międzypokoleniowe więzi. Mamy już ponad 6200 odpowiedzi, a kolejnych wciąż przybywa!

Grafika promująca międzypokoleniowe warsztaty organizowane w ramach inicjatywy „Szkoła Międzypokoleniowa”. Na niebieskim tle widnieją dwie okrągłe fotografie – po lewej stronie uśmiechnięty starszy mężczyzna w żółtym swetrze trzymający smartfon, po prawej młody chłopak w beżowej bluzie również z telefonem w ręce. Pomiędzy zdjęciami znajduje się logo inicjatywy oraz napis w języku polskim: „Trwają międzypokoleniowe warsztaty!”. W dolnej części grafiki widoczne są logotypy Ministerstwa do spraw Polityki Senioralnej, Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Cyfryzacji oraz NASK.
Łuna gradientu wychodząca od dołu

Okazuje się, że młodość i doświadczenie mogą iść w parze w cyfrowym świecie. Udowadnia to konkurs „Szkoła międzypokoleniowa” – wyjątkowy projekt, który buduje relacje i wspiera rozwój cyfrowych umiejętności. Warsztaty dla seniorów już się rozpoczęły, a do wygrania są cenne nagrody – mobilne pracownie komputerowe dla najbardziej zaangażowanych szkół.

Międzypokoleniowa integracja w praktyce

Projekt „Szkoła międzypokoleniowa” NASK realizuje wspólnie z Ministerstwem Cyfryzacji, Ministerstwem Edukacji Narodowej i ministrem ds. polityki senioralnej Marzeną Okłą-Drewnowicz. Ta inicjatywa to coś więcej niż zwykła rywalizacja – to przede wszystkim szansa na nawiązanie dialogu między młodszym i starszym pokoleniem. Do udziału zgłosiło się aż 1589 szkół z całej  Polski, które podjęły wyzwanie organizacji warsztatów podnoszących kompetencje cyfrowe seniorów. Najlepsze 64 szkoły otrzymają pracownie mobilne oraz karty podarunkowe o wartości 2000 zł na zakup materiałów edukacyjnych.

Uczniowie, występują podczas zajęć w roli mentorów lub pomocników, nie tylko przekazują swoją wiedzę i doświadczenia seniorom, lecz także uczą się cierpliwości, empatii i lepszego zrozumienia potrzeb starszych. Z kolei seniorzy zyskują wsparcie w odnalezieniu się w cyfrowej rzeczywistości – dowiadują się, jak bezpiecznie korzystać z internetu, unikać zagrożeń takich jak phishing czy oszustwa metodą „na wnuczka”, a także odkrywają możliwości, jakie daje technologia w codziennym życiu.

„Chciałbym mieć takie wnuki”

Zgłoszone szkoły już rozpoczęły organizację warsztatów. W realizacji przedsięwzięcia wspiera je NASK, który zapewnił merytoryczną pomoc – przygotował materiały edukacyjne i scenariusze zajęć.

A co na temat warsztatów sądzą sami seniorzy? W ankietach podsumowujących zajęcia stwierdzają nie tylko, że tematy zajęć były ciekawe (w zdecydowanej większości przyznają im pięć z pięciu możliwych gwiazdek) i że zdobyta wiedza przyda im się w codziennym życiu, ale też dzielą się swoimi refleksjami na temat współpracy z młodzieżą.

Seniorzy często stwierdzają, że oni również mogliby nauczyć czegoś uczniów – jako przykłady umiejętności, którymi mogliby się podzielić, wskazują np. gotowanie, rękodzieło, uprawę ogródka, prace domowe, grę w szachy. Chcą przekazywać młodym też bezcenne umiejętności miękkie – uczyć ich cierpliwości, pokory, wytrwałości w dążeniu do celu, ostrożności, szacunku, akceptacji dla innych, wrażliwości i radości życia. Seniorzy wielokrotnie deklarują też, że mogliby pomóc dzieciom i młodzieży zdobyć wiedzę na temat miejscowości, w której mieszkają, zapoznać z lokalnymi (i nie tylko) zwyczajami i folklorem, opowiedzieć o swoich przeżyciach, podzielić się zdobytym doświadczeniem i przekonywać, „jak fajnie jest chodzić do szkoły”. W ankiecie pojawiały się odpowiedzi: „po zajęciach okazało się, że mam przyszywane wnuki”, „chciałbym mieć takie wnuki”, „uczniowie pomagali, a ich pomoc jest cenna”, co świadczy o tym, że kontakt międzypokoleniowy przydał się obu stronom. Seniorzy zgłaszają potrzebę kolejnych spotkań z młodzieżą, często stwierdzają też, że „nie ma potrzeby uczenia młodych niczego, bo są wspaniali”.

Wspólna nauka, wspólne korzyści

„Szkoła międzypokoleniowa” to projekt, który pokazuje, jak ważne jest budowanie mostów między pokoleniami. Dzięki tej inicjatywie uczniowie mają okazję wcielić się w rolę przewodników po internecie i dzielić swoją wiedzą z seniorami, a szkoły stają się centrami lokalnej integracji.

To również odpowiedź na wyzwania współczesności – samotność wśród osób starszych oraz ich trudności w korzystaniu z nowych technologii. Konkurs łączy w sobie edukację i integrację, przynosząc korzyści zarówno młodszym, jak i starszym.

Cieszymy się, że tak wiele szkół zdecydowało się dołączyć do tego wyjątkowego projektu. Każda inicjatywa, która przyczynia się do budowania lepszej przyszłości opartej na współpracy i zrozumieniu, jest niezwykle cenna. Życzymy powodzenia wszystkim uczestnikom konkursu – zarówno uczniom, nauczycielom, jak i seniorom. Razem tworzymy świat, w którym technologia łączy, a nie dzieli!

Informacje na temat konkursu można znaleźć na stronie kompetencjecyfrowe.gov.pl/szkolamiedzypokoleniowa.

W przypadku pytań i wątpliwości zapraszamy do kontaktu drogą mailową: kompetencjecyfrowe@nask.pl.

Tematy powiązane
Udostępnij ten post

Wyróżnione aktualności

Plakat konkursu na najlepszą pracę magisterską z informacjami o nagrodach
Typ_artykul Artykuł
29 Kwietnia 2025|3 min. czytania

NASK promuje młode talenty informatyczne. Weź udział w naszym konkursie

Trwa konkurs na najlepszą pracę magisterską z zakresu informatyki. To doskonała okazja, by zdobyć nagrody i otworzyć sobie drzwi do kariery w NASK oraz innych czołowych instytucji badawczo-technologicznych. Zgłoszenia przyjmowane są do 10 października, a pula nagród wynosi 60 tys. zł.

Maciej Siciarek, dyrektor CSIRT, wypowiada się podczas panelu dyskusyjnego na temat „Cyberbezpieczeństwo w biznesie” w ramach wydarzenia „Cyfryzacja, Technologie, Innowacje” 24 kwietnia 2025 roku. Obok niego siedzi trzech innych uczestników panelu, wszyscy w garniturach, z mikrofonami i laptopami. W tle widać niebieski ekran z nazwą wydarzenia w języku polskim i angielskim.
Typ_aktualnosc Aktualność
25 Kwietnia 2025|6 min. czytania

Bez człowieka nie ma mowy o cyberbezpieczeństwie

Cyberodporność zyskała ludzką twarz – nie tylko technologia, ale przede wszystkim ludzie są odpowiedzialni za bezpieczeństwo firm. To ich świadomość, czujność i odpowiedzialność – stanowią pierwszą i ostatnią linię obrony przed cyfrowymi atakami. Jak rozwijać zabezpieczenia i jaka jest kondycja polskiego biznesu? O tym rozmawiali goście Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Uśmiechnięty chłopak i dziewczyna pokazujący kciuki w górę, trzymający zeszyty i książki. Obok nich tekst: „Punkty do rekrutacji i atrakcyjne nagrody”. W tle znajdują się graficzne ikony pucharów i gwiazdek. Na dole logotypy patronów: Polski Alarm Smogowy, Ministerstwo Cyfryzacji, Ministerstwo Edukacji, Ministerstwo Klimatu i Środowiska. W prawym górnym rogu logo ESA NASK.
Typ_aktualnosc Aktualność
25 Kwietnia 2025|3 min. czytania

NASK inspiruje młodych: rekordowa frekwencja w Olimpiadzie ESA

Aż 21 tysięcy uczestników, trudne pytania z nauki o klimacie i wielka pasja do ochrony środowiska. 15-letnia Basia Lehmann jako jedyna uczestniczka zdobyła maksymalną liczbę punktów! Zakończyła się IV Ogólnopolska Olimpiada Antysmogowa, organizowana przez NASK.

Wystąpienie Magdaleny Wilczyńskiej na EKG w Katowicach
Typ_aktualnosc Aktualność
23 Kwietnia 2025|6 min. czytania

Puls dezinformacji. EKG w Katowicach

Fałszywe narracje w infosferze to coraz większy problem społeczny. Szczególnie w kontekście zbliżających się wyborów prezydenckich. Jaka jest skala i dynamika tego zjawiska? Jak wpływa na życie społeczne oraz publiczne? To kwestie, które przewijają się w dyskusji podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Informacje

Najnowsze aktualności

Grafika promująca domenę .pl przygotowana przez NASK. Na środku widoczny napis: „Domena .pl – mniej zagrożeń, więcej zaufania”. Poniżej informacja: „Jedynie 0,74%* kampanii przeciwko polskim użytkownikom używa domen .pl”. Na dole małym drukiem: „*dane 04/2025”. W tle ciemny motyw z kolorowymi elementami graficznymi i logo .pl w czerwonym kółku.
Typ_aktualnosc Aktualność
21 Maja 2025|8 min. czytania

Domena .pl – mniej zagrożeń, więcej zaufania

Przestępcy boją się domen.pl i (prawie) nie korzystają z nich w swojej kryminalnej działalności. Jedynie 0,74% kampanii przeciwko polskim użytkownikom* używa domen .pl. To aż sześć razy mniej niż w 2023! To olbrzymia zasługa zmian wprowadzonych przez NASK, który zarządza rejestrem domeny .pl. NASK usprawnił proces blokowania domen w strefie .pl., dzięki temu domena .pl jest silnym bastionem cyberbezpieczeństwa.

Oświadczenie NASK - aktualizacja
Aktualność
21 Maja 2025|3 min. czytania

Możliwa próba ingerencji w kampanię wyborczą. AKTUALIZACJA 21.05.2025

NASK otrzymał od firmy Meta wyjaśnienia w sprawie reklam wyborczych, o których wstrzymanie wnioskował. Wynika z nich, że Meta nie zablokowała reklam wyborczych.

Dr inż. Radosław Nielek
Typ_aktualnosc Aktualność
16 Maja 2025|8 min. czytania

Kto za tym stoi? Dezinformacja, wybory i pytania, na które trzeba odpowiedzieć

W studiu „Rzecz o Polityce” padły pytania, które od kilku dni rozgrzewają opinię publiczną: czy zagraniczne podmioty ingerują w polskie wybory? Czy kampania reklamowa promująca Rafała Trzaskowskiego była nielegalnie finansowana? Czy koncern Meta umożliwia obchodzenie polskiego prawa? I wreszcie: jaką rolę odegrała w tym wszystkim fundacja Akcja Demokracja?