Przebij to! NASK przebija szklany sufit w branży IT. Dlaczego zależy nam na równości i różnorodności?

– Większość naszych kontaktów biznesowych, społecznych, osobistych odbywa się w sieci. Naszą zbiorową w niej aktywność można więc porównać do państwa. Musimy je zaprojektować od nowa, by czuć się w nim bezpiecznie. Okazuje się jednak, że w zespole, który to robi, 8 na 10 ekspertów to mężczyźni. Czy takie państwo będzie dobrze funkcjonowało i stanie się przyjazne dla wszystkich? – pytała Karolina Kulicka, kierowniczka Biura Rozwoju Nauki NASK podczas debaty na rzecz równości i różnorodności w branży cyberbezpieczeństwa.

Debata w przededniu 8 marca zaczyna kampanię społeczną NASK „Przebij to! Przebijamy szklany sufit w IT”. Ekspertki NASK przekonywały, że cyberbezpieczeństwo będzie efektywne, gdy zespoły nim zarządzające, staną się różnorodne.

Zapraszamy do obejrzenia debaty na profilu NASK na YouTube:

 


Różnorodność i równość uwalniają innowacyjność, budują dojrzałości organizacji – wynika z międzynarodowego  badania „Internet Standards, Security and Safety Coalition” IS3C, którego partnerem jest NASK. Wśród respondentów badania, ekspertów z branży IT z 65 krajów z całego świata, tylko 26% stanowiły kobiety, a ledwie 19% było w wieku poniżej 30 lat.

Zwiększenie udziału osób, które do tej pory były wykluczone w procesie rekrutacji ze względu na płeć, wiek czy niepełnosprawność, pomogłoby wyeliminować lukę kompetencyjną i przyniosłoby Europie spore korzyści gospodarcze.

W Unii Europejskiej brakuje około 1 mln specjalistów do spraw technologii cyfrowych, w tym także ekspertów w dziedzinie cyberbezpieczeństwa. W NASK jesteśmy przekonani, że równość i różnorodność może przynieść szereg korzyści wszystkim stronom: pracownikom, przedsiębiorcom i organizacjom oraz całemu rynkowi

– mówi Adam Marczyński, dyrektor ds. Cyberbezpieczeństwa i Innowacji w NASK, który moderował debatę.

Ambasadorkami i ambasadorami akcji „Przebij To! Przebijamy szklany sufit w IT” zostały pracowniczki i pracownicy NASK. Swoimi doświadczeniami podczas debaty dzieliły się dr Anna Felkner - kierowniczka Pionu Systemów Cyberbezpieczeństwa w Centrum Badań i Rozwoju, Anna Rywczyńska - kierowniczka Działu Profilaktyki Cyberzagrożeń, Monika Stachoń - specjalistka ds. analiz strategicznych z obszaru cyberbezpieczeństwa, dr Karolina Kulicka - kierowniczka Biura Rozwoju Nauki i Anna Kwaśnik - kierowniczka Zespołu Projektów Informacyjno-Popularyzatorskich w Dziale Budowania Świadomości Cyberbezpieczeństwa.

Zależy nam, by postulaty większej różnorodności i równości w zespołach IT, zwłaszcza w zespołach cyberbezpieczeństwa, trafiły do instytucji, organizacji, środowisk naukowych i firm w całej Polsce.

Kampania „Przebij to! Przebijamy szklany sufit w IT” ma cztery główne postulaty:

  1. Różnorodność w zespołach

Zróżnicowanie specjalistów w branży cyberbezpieczeństwa jest konieczne, aby wyjść z silosów, uwzględnić różne punkty widzenia, perspektywy i scenariusze, podkreślały uczestniczki debaty. Tymczasem z raportu ENISA wynika, że w branży cyberbezpieczeństwa tylko 20% to kobiety.

Różnorodność daje szersze spojrzenie na problemy i zagrożenia, pomaga przewidzieć wiele scenariuszy w dynamicznie ewoluującej branży cyberbezpieczeństwa i podejmować zespołom lepsze decyzje. Różnorodność, jak wynika z badań, uwalnia innowacyjność, tworząc środowisko, w którym są widoczne nieszablonowe pomysły

– podkreśla Anna Rywczyńska. Ponadto firmy zarządzane przez zróżnicowane zespoły osiągają średnio o 36 proc. lepsze wyniki finansowe

Cyfryzacja jest zjawiskiem globalnym. Dlatego projektując skuteczne rozwiązania i technologie z zakresu cyberbezpieczeństwa, musimy brać pod uwagę szeroką perspektywę, nie ograniczać się do jednej grupy społecznej, płciowej czy kulturowej

– przypomina Anna Felkner.

  1. Równość w zarobkach

W Polsce 66% ekspertek z branży IT nie wie, ile zarabiają ich koledzy na tym samym stanowisku.

Kobiety mają tendencję do umniejszania swoich umiejętności. Podczas aplikowania na dane stanowisko kobieta robi to dopiero, gdy spełnia sto procent wszystkich wymagań. Mężczyźni nie mają takich wewnętrznych ograniczeń

– zauważa Anna Felkner.

Według globalnego badania The International Information System Security Certification Consortium, 89% kobiet zatrudnionych w cyberbezpieczeństwie doświadcza dyskryminacji na co dzień: pośredniej i bezpośredniej

– podkreśla Karolina Kulicka, która jest członkinią Multidyscyplinarnego Zespołu ds. Równości w NASK. I dodaje:

Jak to zmieniać? Wyrównać lukę płacową, stanowczo walczyć z mobbingiem i dyskryminacją, dbać o odpowiednią reprezentację kobiet na konferencjach oraz o feminatywy w ogłoszeniach rekrutacyjnych.

  1. Transparentność w rekrutacji

Aż 70% organizacji uważa, że brak specjalistów jest barierą dla ich rozwoju. Dlatego postulujemy otwartą i transparentną rekrutację, w której znaczenie ma wiedza i kompetencje, a nie płeć, wiek, ograniczenia motoryczne czy neuroróżnorodność.

Dziś to algorytmy selekcjonują kandydatów na wstępnym etapie rekrutacji. Mogą one dyskryminować osoby, które do tej pory nie pracowały w danym sektorze

– wyjaśnia Monika Stachoń.

Wysoki próg wejścia oraz skomplikowane i czasochłonne procedury rekrutacji mogą skutecznie zniechęcać młodych ludzi do starania się o pracę w branży IT.

  1. Otwartość na cyberedukację

Ponad 40% przedsiębiorców z branży cyberbezpieczeństwa twierdzi, że absolwentom szkół wyższych brakuje kompetencji. Budowanie zainteresowania nauką o cyfrowym świecie od najmłodszych lat to szansa na likwidację luki między nauką a biznesem.

Słaba wymiana wiedzy między sektorem edukacji a pracodawcami ogranicza perspektywiczne podejście w dostosowywaniu edukacji i szkoleń do profili zawodowych, na które jest największe zapotrzebowanie

– mówi Anna Kwaśnik.

Zachęcenie większej liczby ludzi, także kobiet, do planowania kariery zawodowej w tym szybko rozwijającym się sektorze gospodarki wymaga lepszej oferty edukacyjnej na wszystkich poziomach kształcenia, także w szkole podstawowej

dodaje ekspertka NASK. 

Wierzysz w siłę różnorodności, równości, transparentności i otwartości? Przebij szklany sufit z NASK

Kampania „Przebij to! Przebijamy szklany sufit w IT” realizowana jest głównie w mediach społecznościowych. NASK zachęca do udziału wszystkich, którzy wierzą w siłę różnorodności, równości, transparentności i otwartości. Aby zaangażować się i podpisać pod postulatami, wystarczy udostępnić na swoich profilach w mediach społecznościowych zdjęcie z logo akcji, użyć specjalnego filtru na Instagramie lub podzielić się informacjami o akcji i podać dalej treści zamieszczane na profilach NASK na Facebooku, X, Linkedinie i Instagramie.