Typ_aktualnosc Aktualność
29 Lipca 2025|6 min. czytania

116 123. Pomoc w zasięgu telefonu

Stres i wyczerpanie emocjonalne, depresja, trudności w relacjach z bliskimi – z takimi problemami mierzy się coraz więcej osób. W kryzysie wsparcia udzielają konsultanci poradni telefonicznej 116 123 i platformy 116sos.pl. W ciągu roku odebrali niemal 50 tys. telefonów i odpisali na ponad 30 tys. wiadomości na czacie. Przyznana rekordowa dotacja od Ministerstwa Cyfryzacji pozwoli NASK na jeszcze skuteczniejsze niesienie pomocy przez kolejny rok.

Numer 116 123 na tle widowni na festiwalu.
Łuna gradientu wychodząca od dołu

Osoby w kryzysie emocjonalnym często nie mogą czekać tygodniami na wizytę u specjalisty. Anonimowa rozmowa – telefoniczna lub online  może być “pierwszą pomocą”, która dostępna jest od ręki. Zarówno w przypadku trudności, które pojawiają się nagle, jak i tych, które narastały od dawna. 

W NASK wiemy, że w ramach zapewnienia cyberbezpieczeństwa, powinniśmy dbać także o zdrowie psychiczne obywateli. Dlatego zapewniamy możliwość działania bezpłatnej poradni telefonicznej 116 123 oraz platformy 116sos.pl, dzięki Ministerstwu Cyfryzacji, które od samego początku finansuje projekt. Dyżury pełnią wykwalifikowane konsultantki i konsultanci Niebieskiej Linii  mówi Katarzyna Skowyra, kierowniczka Zespołu Nowoczesnych Rozwiązań Wsparcia w NASK. 

Resort cyfryzacji podpisał z NASK kolejną umowę dotacyjną, tym razem o rekordowej wartości ponad 11 mln zł. To ponad 2,5 mln zł więcej niż w poprzednim roku i niemal trzy razy tyle, co w roku 2021. Pozwoli to na utrzymanie platformy 116sos.pl i rozwój oferty pomocowej przez kolejny rok Dzięki tym pieniądzom Niebieska Linia będzie w stanie zatrudnić więcej konsultantów i inwestować w narzędzia, niezbędne do niesienia wsparcia osobom w kryzysie. 

 Większe wsparcie to dowód na to, że dotrzymujemy obietnic. Podczas światowego dnia walki z depresją deklarowałem, że będziemy rozwijać działalność infolinii i platformy 116sos.pl i słowa dotrzymałem. Platforma otrzymała więcej pieniędzy niż w poprzednich latach, może prowadzić działalność bez obaw i niepokoju o przyszłość. Wszystko po to, by skutecznie i bezpłatnie pomagać osobom w kryzysie psychicznym i  co ważne – robić to w czasie rzeczywistym, w oparciu o nowoczesne technologie. 116sos.pl daje możliwość kontaktu zarówno tradycyjnego – telefonicznego, poprzez rozmowy na czacie lub formularze kontaktowe  mówi wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski.  

116 123 na Pol’and’Rock

Raport Niebieskiej Linii pokazuje, że platforma 116sos.pl i poradnia telefoniczna 116 123 stanowią bezpieczną i – co najważniejsze – dostępną od ręki formę kontaktu dla dorosłych, potrzebujących wsparcia. Oczekiwanie na wizytę u psychologa lub lekarza psychiatry może trwać tygodnie lub nawet miesiące. Z pomocy konsultantów można skorzystać o każdej porze dnia – dzwoniąc lub pisząc.  

A w najbliższym czasie eksperci z NASK, reprezentujący platformę 116sos.pl, obecni będą na festiwalu Pol’and’Rock. Każdy będzie mógł zadać pytanie, w jaki sposób konsultanci udzielają pomocy telefonicznej, z jakim problemem można się zgłosić i jak wygląda taka rozmowa.  

– Chcemy być blisko ludzi. Jesteśmy dostępni o każdej porze dnia i nocy, siedem dni w tygodniu – telefonicznie i online. Tym razem wychodzimy także naprzeciw potrzebom rozmowy twarzą w twarz. Każdy, kto będzie miał pytania dotyczące pomocy, udzielanej w poradni telefonicznej 116 123, może przyjść i porozmawiać z nami. Rozwiejemy wątpliwości i postaramy się udzielić jak najwięcej informacji – mówi Daria Tomczuk z NASK, zajmująca się promowaniem poradni telefonicznej 116 123 i platformy 116sos.pl. 

Zdaniem Tomczuk, obecność na festiwalach, które przyciągają tysiące młodych osób, to dla NASK sposób na bezpośrednie dotarcie do zainteresowanych i możliwość pokazania działań platformy 116sos.pl. 

– Budujemy świadomość, że platforma jest miejscem, gdzie można uzyskać pomoc. Nawet jeśli teraz nie jest potrzebna, chcemy by pozostało to gdzieś “z tyłu głowy”. Warto pamiętać, że bardzo liczną grupę ludzi, którzy zmagają się z problemami psychicznymi, stanowią właśnie młodzi. I niestety, te liczby z roku na rok rosną. W NASK staramy się wychodzić z inicjatywą tam, gdzie możemy zdziałać jak najwięcej – dodaje specjalistka.  

116 123 to nie tylko rozmowa

Wiele osób, zgłaszających się z problemem, znajduje się w stanie bardzo wysokiego napięcia, niekiedy na granicy samokontroli. Rozmowa z konsultantem może więc uratować zdrowie, a często i życie.  

To pokazuje, że platforma 116sos.pl to nie tylko miejsce doraźnej pomocy – dla wielu osób staje się pierwszym bezpiecznym punktem kontaktu w sytuacji długo narastającego cierpienia psychicznego. Zgłoszenia często nie dotyczą chwilowych kryzysów, tylko złożonych i długotrwałych trudności emocjonalnych. Kontakt z konsultantem daje ulgę i pozwala rozpoznać problem, a często także rozpoczyna proces poszukiwania dalszej pomocy. 

Niezwykle istotnym elementem rozmowy jest właśnie anonimowość. Często trudną do przełamania barierą są lęk, wstyd czy zaburzone poczucie własnej wartości. To skutecznie powstrzymuje od sięgnięcia po pomoc specjalisty. Anonimowa rozmowa przez telefon czy czat daje poczucie bezpieczeństwa, a jednocześnie stanowi pierwszy krok ku zmianie – opowiada Katarzyna Skowyra. 

Współpraca NASK z IPZ

Platforma 116sos.pl oferuje bezpłatne wsparcie psychologiczne dla osób dorosłych. Dzięki współpracy z NASK z Instytutem Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego (IPZ) to właśnie Niebieska Linia IPZ może obsługiwać platformę 116sos.pl. To organizacja, która od ponad 30 lat realizuje zadania dotyczące przeciwdziałania przemocy domowej i wspiera osoby w kryzysie. 

Dzięki kompetencjom technologicznym NASK i unikalnym doświadczeniom IPZ w obszarze zdrowia psychicznego możemy skutecznie nieść pomoc. 

Gdzie szukać wsparcia? 

Pomoc dla dzieci i młodzieży

Konsultanci i konsultantki udzielają wsparcia osobom dorosłym. Jeśli masz mniej niż 18 lat, zachęcamy do kontaktu z organizacjami, które specjalizują się w pomaganiu dzieciom i młodzieży. Ich oferta będzie lepiej dopasowana do Twoich potrzeb. 

Sprawdź, gdzie warto się zgłosić 

Pamiętaj! Sięgnięcie po pomoc jest aktem odwagi i pierwszym krokiem do pokonania kryzysu. 

Szczegółowe dane o nowej dotacji:

  • Nazwa zadania publicznego: „Człowiek w kryzysie – platforma wiedzy i komunikacji – rozwój oferty pomocowej” 
  • Data podpisania umowy dotacyjnej: 29 maja 2025 
  • Wartość projektu: 11 146 770,89 zł (na 12 miesięcy) 

Dowiedz się więcej o platformie 116sos.pl 

Udostępnij ten post

Wyróżnione aktualności

Zdjęcie z wydarzenia medialnego Impact. Na pierwszym planie widać ekran podglądu realizatorskiego, który pokazuje dwa kadry: po lewej stronie Radosław Nielek, dyrektor NASK, w brązowej marynarce i białej koszuli, po prawej stronie dziennikarka trzymająca mikrofon. W tle widoczni rozmyci uczestnicy rozmowy oraz kamery.
Typ_aktualnosc Aktualność
14 Maja 2025|3 min. czytania

Szeroki front małych systemów na Impact’25

Wbrew pozorom zapewnienie cyfrowego bezpieczeństwa w gminie jest trudniejsze niż w banku – mówił w dyskusji podczas Impact’25 Radosław Nielek, dyrektor NASK. W jednej gminie może znajdować się jednocześnie wiele różnych systemów informatycznych – wodociągów, szkół, placówek medycznych.

Piotr Bisialski z NASK na scenie podczas konferencji.
Typ_aktualnosc Aktualność
13 Maja 2025|7 min. czytania

NASK o krok przed cyberprzestępcami. Forum Bezpieczeństwa Banków 2025

Kradzież tożsamości, ataki na infrastrukturę i próby manipulacji danymi. Sektor finansowy jest na pierwszej linii frontu w walce z cyberprzestępcami. NASK – jako lider w dziedzinie cyberbezpieczeństwa - wychodzi naprzeciw tym wyzwaniom. – Udział w Forum Bezpieczeństwa Banków to dla nas okazja do poznania realnych potrzeb sektora bankowego i wdrożenia konkretnych działań – mówił Piotr Bisialski, kierownik zespołu NASK Incident Response Team.

Wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski przemawia podczas konferencji dotyczącej projektu HIVE AI. W tle na ekranie widoczne są slajdy prezentacji z tytułem „Cele, założenia i organizacja projektu”. Przy stole prezydialnym siedzą Radosław Nielek, Agnieszka Karlińska. W sali znajduje się licznie zgromadzona publiczność, a jedno z przemówień jest rejestrowane telefonem przez uczestnika.
Typ_aktualnosc Aktualność
12 Maja 2025|5 min. czytania

PLLuM rośnie w siłę

600 tysięcy promptów wpisanych w okienko PLLuMa i nowości, od których dzielą nas nie lata, a zaledwie tygodnie – kolejne modele i prototyp inteligentnego asystenta. W siedzibie NASK w Warszawie spotkali się wszyscy uczestnicy konsorcjum HIVE AI. Grupy, która ma za zadanie rozwijać i wdrażać polski model językowy (PLLuM).

MAK od NASK
Typ_aktualnosc Aktualność
12 Maja 2025|4 min. czytania

Rozkwitnij z MAK. Program Mentoringu Aktywnych Kobiet nabiera barw

Podnieś swoje kompetencje z zakresu cyberbezpieczeństwa i wejdź na rynek nowych technologii! Już kilkaset kobiet zgłosiło chęć udziału w programie MAK (Mentoring Aktywnych Kobiet), ogłoszonym przez NASK we współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji. Zostań jedną z nich — zgłoś swój udział i rozwiń skrzydła w indywidualnym programie mentoringowym. Nabór trwa do końca maja.

Informacje

Najnowsze aktualności

Ilustracja przedstawia mapę Europy w odcieniach niebieskiego z naniesionymi schematami obwodów elektronicznych, symbolizującymi cyfryzację. Na środku mapy, na obszarze Europy Zachodniej, znajduje się stylizowany układ scalony z dużym napisem "AI", co symbolizuje rozwój sztucznej inteligencji w Europie.
Typ_aktualnosc Aktualność
28 Lipca 2025|8 min. czytania

Zakazane systemy AI. Gdzie przebiega granica?

Deepfake’i polityczne, boty, podszywające się pod ludzi i reklamy, analizujące na bieżąco mimikę twarzy. Wykorzystanie sztucznej inteligencji (AI) staje się coraz bardziej niebezpieczne i coraz mocniej wpływa na nasze decyzje – ekonomiczne, prywatne i polityczne. Na straży naszych praw ma stanąć AI Act. O jego wdrażaniu rozmawiali uczestnicy zorganizowanego przez NASK webinaru.

oszust wabi kobietę
Typ_aktualnosc Aktualność
24 Lipca 2025|4 min. czytania

Klikniesz serce, stracisz konto. Gdy uczucia stają się bronią

Randki online to dziś codzienność – wystarczy kilka kliknięć, by poznać kogoś z drugiego końca świata. Ale tam, gdzie łatwo o emocje, łatwo też o manipulację. Oszustwa typu romance scam stały się jednym z najczęstszych zagrożeń w internecie. I nie chodzi tu tylko o pieniądze. Ofiary często płacą znacznie więcej – złamanym sercem, wstydem, poczuciem winy.

nauczycielka na tle klasy z tabletam w ręku
Typ_aktualnosc Aktualność
23 Lipca 2025|4 min. czytania

Setki milionów na nowoczesny sprzęt w szkołach

Ponad sto tysięcy sal lekcyjnych w całym kraju zostanie wyposażonych w nowoczesny sprzęt do nauki zdalnej! Komisja przetargowa NASK otworzyła właśnie oferty w postępowaniu wartym ponad 120 milionów złotych.