"Dziewczyno, Ty też możesz". Świat IT nie ma płci
W świecie, w którym technologie kształtują codzienność, kobiety wciąż są w mniejszości. Z badań NASK wynika, że tylko 3,7 procent dziewcząt planuje studia informatyczne – w przypadku chłopców to 26 procent. Dlatego powstał Klub Cyfrowych Możliwości – projekt realizowany przez Państwowy Instytut Badawczy NASK w partnerstwie ze Stowarzyszeniem Cyfrowy Dialog, który pomaga to zmienić.


– Klub Cyfrowych Możliwości to przestrzeń, w której młode kobiety uczą młodsze dziewczyny odwagi, ciekawości i pewności siebie – podkreśla Joanna Dębek, koordynatorka działań edukacyjnych w NASK. – To nie tylko projekt o technologii, ale też o współpracy, samorozwoju i budowaniu mostów między pokoleniami.
W ciągu pięciu lat w całej Polsce powstanie ponad 300 lokalnych klubów, w których 17 tysięcy dzieci nauczy się programowania, robotyki i bezpiecznego poruszania w sieci. A poprowadzą je studentki kierunków informatycznych – młode kobiety, które pokazują, że technologia to przestrzeń dla wszystkich. Dla wielu z nich to pierwsze zawodowe doświadczenie. Dla uczestników – szansa, by zobaczyć, że cyfrowy świat ma wiele twarzy.
Czym jest Klub Cyfrowych Możliwości?
To ogólnopolski, pięcioletni projekt realizowany przez NASK i Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog w ramach programu Fundusze Europejskie na Rozwój Społeczny (FERS). Jego celem jest wyrównywanie szans edukacyjnych i zwiększanie udziału kobiet w branży ICT (technologii informacyjno-komunikacyjnych).
Klub Cyfrowych Możliwości powstał z myślą o dzieciach z mniejszych miejscowości – wsi i miast do 100 tysięcy mieszkańców – gdzie dostęp do nowoczesnej edukacji jest ograniczony. W lokalnych szkołach, bibliotekach i domach kultury odbywają się bezpłatne warsztaty z programowania, robotyki, sztucznej inteligencji i bezpieczeństwa w sieci.
Zajęcia prowadzą studentki kierunków informatycznych i technicznych, które przechodzą szkolenie metodyczne, otrzymują wsparcie mentorek i stypendium. Dzięki temu zyskują nie tylko wiedzę i praktykę, ale też pewność siebie i doświadczenie w pracy z ludźmi.
– To projekt, który rozwija obie strony: dzieci, które poznają świat technologii oraz studentki, które uczą się, jak być liderkami i mentorkami – mówi Joanna Dębek, kierowniczka Zespołu Programów Edukacyjno-Informacyjnych NASK.
Technologia zaczyna się lokalnie
Większość trenerek prowadzi zajęcia w swojej okolicy – w szkołach, bibliotekach i domach kultury, z którymi współpracują lokalni partnerzy projektu. Gdy warsztaty odbywają się dalej, np. w innej gminie lub podczas ferii, fundusze z projektu pokrywają koszty podróży, zakwaterowania i wyżywienia. Dzięki temu uczestniczki mogą w pełni skupić się na pracy z dziećmi, a nie na logistyce.
Każda trenerka otrzymuje również stypendium w wysokości do 5 tysięcy złotych brutto – to forma wynagrodzenia za udział w szkoleniach, przygotowanie zajęć i prowadzenie warsztatów.
Wszystkie wydatki organizacyjne – transport, materiały edukacyjne, sprzęt, ubezpieczenie – są finansowane z budżetu projektu, który w całości pochodzi z funduszy unijnych.
– Uczymy dzieci technologii, ale też odpowiedzialności. Bo kompetencje cyfrowe to dziś nie tylko znajomość narzędzi, ale świadomość ich wpływu na świat – podkreśla Joanna Dębek.
W ciągu pięciu lat w projekt zaangażuje się ponad sto trenerek, które przeprowadzą zajęcia dla tysięcy dzieci. Klub Cyfrowych Możliwości ma inspirować, ale też budować sieć lokalnych liderek – młodych kobiet, które będą dalej wspierać edukację technologiczną w swoich społecznościach.
Wyrównywanie szans i budowanie przyszłości
Projekt czerpie z doświadczeń programu IT for SHE Kids – inicjatywy Fundacji Edukacyjnej „Perspektywy” i Fundacji Edukacyjnej Przedsiębiorczości, która od lat wspiera kobiety w branży IT i zachęca studentki do działań społecznych. Klub Cyfrowych Możliwości rozwija tę ideę w nowej skali, łącząc edukację technologiczną z misją społeczną. Pokazuje, że nauka kodowania czy robotyki może być dostępna dla każdego, niezależnie od miejsca zamieszkania.
– Chcemy, żeby dziewczynki miały wzorce, z którymi mogą się utożsamiać. Studentki, które dołączają do programu, stają się nie tylko trenerkami, ale też inspiracją – tłumaczy Joanna Dębek. – Widzimy, jak wiele znaczy dla młodych dziewcząt kontakt z kobietami, które wybrały ścieżkę technologiczną.
Dzięki Klubowi Cyfrowych Możliwości dzieci z małych miejscowości mają szansę uczestniczyć w zajęciach, jakich wcześniej w ich szkołach po prostu nie było. A młode kobiety zyskują przestrzeń, w której mogą się rozwijać, uczyć i wzajemnie wspierać.
Dołącz do Klubu
Rekrutacja do Klubu Cyfrowych Możliwości trwa. Studentki kierunków ICT mogą zgłaszać się przez stronę www.klubcyfrowychmozliwosci.pl
To szansa, by zdobyć doświadczenie, otrzymać stypendium i stać się częścią ogólnopolskiej sieci kobiet, które inspirują, uczą i budują cyfrową przyszłość Polski.
– To nie jest tylko projekt edukacyjny. To ruch, który realnie zmienia Polskę – podsumowuje Joanna Dębek z NASK. – Każda dziewczynka, która zobaczy w swojej szkole młodą kobietę uczącą kodowania, dostaje ważny sygnał: „Ty też możesz”.
Wyróżnione aktualności
Szeroki front małych systemów na Impact’25
Wbrew pozorom zapewnienie cyfrowego bezpieczeństwa w gminie jest trudniejsze niż w banku – mówił w dyskusji podczas Impact’25 Radosław Nielek, dyrektor NASK. W jednej gminie może znajdować się jednocześnie wiele różnych systemów informatycznych – wodociągów, szkół, placówek medycznych.
NASK o krok przed cyberprzestępcami. Forum Bezpieczeństwa Banków 2025
Kradzież tożsamości, ataki na infrastrukturę i próby manipulacji danymi. Sektor finansowy jest na pierwszej linii frontu w walce z cyberprzestępcami. NASK – jako lider w dziedzinie cyberbezpieczeństwa - wychodzi naprzeciw tym wyzwaniom. – Udział w Forum Bezpieczeństwa Banków to dla nas okazja do poznania realnych potrzeb sektora bankowego i wdrożenia konkretnych działań – mówił Piotr Bisialski, kierownik zespołu NASK Incident Response Team.
PLLuM rośnie w siłę
600 tysięcy promptów wpisanych w okienko PLLuMa i nowości, od których dzielą nas nie lata, a zaledwie tygodnie – kolejne modele i prototyp inteligentnego asystenta. W siedzibie NASK w Warszawie spotkali się wszyscy uczestnicy konsorcjum HIVE AI. Grupy, która ma za zadanie rozwijać i wdrażać polski model językowy (PLLuM).
Rozkwitnij z MAK. Program Mentoringu Aktywnych Kobiet nabiera barw
Podnieś swoje kompetencje z zakresu cyberbezpieczeństwa i wejdź na rynek nowych technologii! Już kilkaset kobiet zgłosiło chęć udziału w programie MAK (Mentoring Aktywnych Kobiet), ogłoszonym przez NASK we współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji. Zostań jedną z nich — zgłoś swój udział i rozwiń skrzydła w indywidualnym programie mentoringowym. Nabór trwa do końca maja.
Najnowsze aktualności
Król cyfrowy czy pionek w grze? Premiera publikacji OSE
Kuszą przygodą, nęcą rywalizacją, nagradzają kolejnymi zdobytymi levelami. I uzależniają. Gry projektowane są tak, żeby zatrzymać użytkownika jak najdłużej. Niewinna zabawa może otwierać pole do ryzykownych zachowań, takich jak hazard czy agresja w sieci. W najnowszej publikacji NASK “O grach cyfrowych” można dowiedzieć się, co zrobić, żeby wirtualna rozrywka była bezpieczna.
NASK partnerem prestiżowego projektu Gaia AI Factory
Nowy rozdział rozwoju zaufanej sztucznej inteligencji w Polsce. Europejskie Wspólne Przedsięwzięcie w zakresie Obliczeń Wielkiej Skali (EuroHPC JU) wybrało konsorcjum kierowane przez Akademickie Centrum Komputerowe Cyfronet AGH w Krakowie, którego częścią jest NASK, do utworzenia Gaia AI Factory – nowoczesnej fabryki sztucznej inteligencji w Polsce.
Dziewczyny też kodują! Bezpłatne zajęcia z NASK
Zabawy z robotami, przygody w wirtualnej rzeczywistości, strefa eksperymentowania STEM – to tylko wybrane atrakcje, które czekają na dzieci w ramach Dnia Cyfrowych Możliwości. Z NASK nie ma mowy o nudzie.