Typ_aktualnosc Aktualność
13 Października 2025|3 min. czytania

Król cyfrowy czy pionek w grze? Premiera publikacji OSE

Kuszą przygodą, nęcą rywalizacją, nagradzają kolejnymi zdobytymi levelami. I uzależniają. Gry projektowane są tak, żeby zatrzymać użytkownika jak najdłużej. Niewinna zabawa może otwierać pole do ryzykownych zachowań, takich jak hazard czy agresja w sieci. W najnowszej publikacji NASK “O grach cyfrowych” można dowiedzieć się, co zrobić, żeby wirtualna rozrywka była bezpieczna.

Grafika przedstawiająca okładkę poradnika - dziewczynka z rozpuszczonymi włosami z telefonem w ręku.
Łuna gradientu wychodząca od dołu

Jak rozmawiają ze sobą gracze? Powszechny wśród nich jest tzw. trash talk – sposób motywowania i podnoszenia morale poprzez wyśmiewanie, upokarzanie i poniżanie przeciwnika. Taki sposób komunikacji może być źródłem toksycznych zachowań i formą cyberprzemocy. 

Co to są loot boxy? To popularne i niezwykle ekscytujące dla dzieci skrzynki z łupem, czyli hazardowy mechanizm zaszyty w cyfrowych grach. Skłania do niekontrolowanych mikropłatności i może prowadzić do rozwoju uzależnienia. 

Twórcy gier wiedzą, jak przyciągnąć i zatrzymać użytkownika. Według najnowszego badania NASK „Nastolatki” dla 52 proc. młodych ludzi gry to jedna z najczęstszych aktywności online. Po wirtualną rozrywkę zdecydowanie częściej sięgają chłopcy (70 proc.) niż dziewczęta (34 proc.). 

Kiedy granie na ekranie staje się źródłem kłopotów? Jak nie wpaść w pułapki zastawiane przez twórców gier? Jakie niebezpieczne zjawiska kryją się pod powierzchnią cyfrowej rozgrywki? Czy brutalne gry zmienią nasze dziecko w agresora? Na te i inne pytania odpowiada publikacja Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej (OSE) z cyklu „Zdrowiej online” – „O grach cyfrowych” 

Złożony świat gier  

Gra wspiera rozwój dziecka, jeśli jest dobrana do jego wieku oraz etapu rozwoju poznawczego i emocjonalnego. Autorki publikacji – Anna Borkowska i Marta Witkowska, ekspertki NASK ds. edukacji cyfrowej – podpowiadają, czym kierować się przy zakupie gry. 

– Na bezpieczeństwo takiej wirtualnej rozgrywki składa się wiele czynników – nie tylko wiek dziecka czy czas spędzany przed ekranem – przestrzega Anna Borkowska. – Młodzi gracze stykają się z brutalnością, ekstremizmem czy mechanizmami hazardowymi. To znacznie wpływa na ich zachowanie i rozwój psychospołeczny.  

Publikacja „O grach cyfrowych” z jednej strony obala popularne mity związane z graniem, pokazując, że cyfrowa rozrywka może mieć wiele wartościowych aspektów. Z drugiej – odsłania mniej oczywiste mechanizmy, przez które pasjonaci cyfrowej rozrywki niepostrzeżenie sami mogą stać się pionkiem w grze.  

Zanim dziecko kliknie „Start” 

Z cyfrowego świata można czerpać to, co najlepsze, pod warunkiem, że my – dorośli – nauczymy się towarzyszyć dzieciom w tej drodze. Jak to zrobić?  

Zainteresowanie to podstawa – wspólne granie w gry i rozmowa z o tym, co je w tym cyfrowym świecie fascynuje. Przy okazji warto edukować dziecko na temat cyberzagrożeń – niebezpiecznych kontaktów czy mechanizmów manipulacji, które zawiera niemal każda gra

Warto też pamiętać, że najważniejsze rozgrywki toczą się poza cyfrowym światem, gdzie liczą się relacje i poczucie bezpieczeństwa. Twórzmy więc przestrzeń, w której dziecko czuje się akceptowane, rozumiane i wspierane – zarówno online, jak i offline. 

Po więcej porad odsyłamy do naszej publikacji „O grach cyfrowych” 

Zachęcamy też do przeczytania pierwszego i drugiego tomu serii „Zdrowiej online”: „O cyfrowej higienie” oraz „O cyberprzemocy i hejcie w sieci”. Publikacje znajdziecie na naszej platformie e-learningowej OSE IT Szkoła 

 

Udostępnij ten post

Wyróżnione aktualności

Dwóch mężczyzn w garniturach siedzi przy stole i przegląda dokumenty, za nimi stoją flagi Polski i Unii Europejskiej.
Typ_aktualnosc Aktualność
31 Października 2025|4 min. czytania

Fakty, nie mity. NASK i UMB wspólnie przeciw dezinformacji medycznej

NASK podpisuje kolejne porozumienie przeciwko dezinformacji medycznej i mówi stanowcze „nie” fake-newsom na temat zdrowia. Po Warszawskim Uniwersytecie Medycznym, czas na Uniwersytet Medyczny w Białymstoku.

Otwarcie ofert na pracownie AI i STEM
Typ_aktualnosc Aktualność
30 Października 2025|2 min. czytania

Szkoły coraz bliżej technologicznej rewolucji. Znamy oferty na szkolne laboratoria przyszłości!

Edukacyjna rewolucja nabiera tempa. Tysiące szkół w całej Polsce już wkrótce zyskają nowoczesne pracownie, w których uczniowie będą mogli rozwijać cyfrowe umiejętności i poznawać technologie przyszłości. 30 października w NASK otwarto oferty firm, które chcą wyposażyć szkoły w laboratoria sztucznej inteligencji i STEM – miejsca, gdzie nauka spotka się z technologią.

Grafika promująca Zawody OSINT CTF organizowane przez NASK, z datą 24–25 listopada 2025 i turkusową flagą z logo OSINT CTF na fioletowym tle.
Typ_aktualnosc Aktualność
31 Października 2025|3 min. czytania

Zostań internetowym detektywem i sprawdź się w zawodach OSINT CTF

Internetowe śledztwa, szukanie tropów i łączenie kropek – brzmi znajomo? Jeśli lubisz rozwiązywać zagadki ukryte w labiryncie danych, zawody OSINT CTF NASK 2025 to miejsce, w którym poczujesz się jak w domu. Właśnie rusza rejestracja uczestników.

Grafika promująca Kongres OSE 2025 organizowany przez NASK. Na plakacie widnieje hasło wydarzenia: „Szacunek i odporność społeczna – edukacja wobec hejtu, AI i wyzwań przyszłości”. W tle widoczny jest nowoczesny, niebieski motyw graficzny symbolizujący technologię i edukację cyfrową. Na dole umieszczono informacje o dacie wydarzenia – 2 grudnia 2024 roku – oraz link do strony rejestracyjnej: kongres.ose.gov.pl.
Typ_aktualnosc Aktualność
03 Listopada 2025|4 min. czytania

Kongres OSE 2025 – zarejestruj się!

Jak promować język szacunku w cyfrowym świecie? W jaki sposób budować w szkole przestrzeń dla dialogu i różnicy zdań? Na te i inne pytania odpowiedzą eksperci podczas Kongresu OSE, który jest organizowany przez NASK. Wydarzenie odbędzie się 2 grudnia. Właśnie ruszyła rejestracja uczestników. Na zgłoszenia czekamy do 24 listopada.

Informacje

Najnowsze aktualności

CCN
Typ_aktualnosc Aktualność
05 Grudnia 2025|4 min. czytania

Bezpieczne dane Polaków. NASK uruchamia kolejny projekt w ramach CCN

W ramach Centrum Cyberbezpieczeństwa (CCN), które tworzy NASK, powstaje kolejny projekt o strategicznym znaczeniu dla wzmacniania ochrony Polski przed cyberatakami. To budowa prywatnej chmury usługowej oraz obliczeniowej. Będzie ona zlokalizowana w dwóch centrach danych, co gwarantuje bezpieczeństwo informacji. Rozwiązanie jest przeznaczone przede wszystkim dla CSIRT NASK, którego głównym zadaniem jest reagowanie na incydenty cyberbezpieczeństwa.

Grafika promocyjna Klubu Cyfrowych Możliwości. Na fioletowym, zimowym tle widoczne są trójka uśmiechniętych dzieci w zimowych ubraniach oraz dwa małe roboty po bokach. Na środku znajduje się jasny baner z napisem „Formularz zgłoszeniowy: klubcyfrowychmozliwosci.pl”. W prawym górnym rogu umieszczone jest logo Klubu Cyfrowych Możliwości. U dołu widnieją logotypy Funduszy Europejskich, Rzeczpospolitej Polskiej oraz Unii Europejskiej.
Typ_aktualnosc Aktualność
05 Grudnia 2025|5 min. czytania

Mikołajki od NASK – ferie z Klubem Cyfrowych Możliwości

Mikołajkowy prezent od NASK dla dzieciaków, które mają szansę zakochać się w technologiach. Co powiecie na darmowe półkolonie, w trakcie których każdy dzień to przygoda z programowaniem, AI, ale i dawka cyfrowej higieny? Ruszyły zapisy na zimowe warsztaty w ramach Klubu Cyfrowych Możliwości. Ferie coraz bliżej, więc nie warto zwlekać z zapisami.

Dwaj mężczyźni ściskają sobie dłonie po podpisaniu umowy o współpracy między NASK a Służbą Kontrwywiadu Wojskowego. W tle widoczne są flagi Polski i Unii Europejskiej oraz logotypy obu instytucji.
Typ_aktualnosc Aktualność
04 Grudnia 2025|1 min. czytania

Razem dla cyberbezpieczeństwa. Porozumienie NASK i SKW

W czasach, gdy informacja staje się bronią, a cyberprzestrzeń polem walki, tylko współpraca tych, którzy dbają o bezpieczeństwo może przynieść rezultaty. Współpraca NASK i Służby Kontrwywiadu Wojskowego pomoże skuteczniej chronić Polskę przed dezinformacją i cyberzagrożeniami.