Typ_aktualnosc Aktualność
13 Października 2025|3 min. czytania

Król cyfrowy czy pionek w grze? Premiera publikacji OSE

Kuszą przygodą, nęcą rywalizacją, nagradzają kolejnymi zdobytymi levelami. I uzależniają. Gry projektowane są tak, żeby zatrzymać użytkownika jak najdłużej. Niewinna zabawa może otwierać pole do ryzykownych zachowań, takich jak hazard czy agresja w sieci. W najnowszej publikacji NASK “O grach cyfrowych” można dowiedzieć się, co zrobić, żeby wirtualna rozrywka była bezpieczna.

Grafika przedstawiająca okładkę poradnika - dziewczynka z rozpuszczonymi włosami z telefonem w ręku.
Łuna gradientu wychodząca od dołu

Jak rozmawiają ze sobą gracze? Powszechny wśród nich jest tzw. trash talk – sposób motywowania i podnoszenia morale poprzez wyśmiewanie, upokarzanie i poniżanie przeciwnika. Taki sposób komunikacji może być źródłem toksycznych zachowań i formą cyberprzemocy. 

Co to są loot boxy? To popularne i niezwykle ekscytujące dla dzieci skrzynki z łupem, czyli hazardowy mechanizm zaszyty w cyfrowych grach. Skłania do niekontrolowanych mikropłatności i może prowadzić do rozwoju uzależnienia. 

Twórcy gier wiedzą, jak przyciągnąć i zatrzymać użytkownika. Według najnowszego badania NASK „Nastolatki” dla 52 proc. młodych ludzi gry to jedna z najczęstszych aktywności online. Po wirtualną rozrywkę zdecydowanie częściej sięgają chłopcy (70 proc.) niż dziewczęta (34 proc.). 

Kiedy granie na ekranie staje się źródłem kłopotów? Jak nie wpaść w pułapki zastawiane przez twórców gier? Jakie niebezpieczne zjawiska kryją się pod powierzchnią cyfrowej rozgrywki? Czy brutalne gry zmienią nasze dziecko w agresora? Na te i inne pytania odpowiada publikacja Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej (OSE) z cyklu „Zdrowiej online” – „O grach cyfrowych” 

Złożony świat gier  

Gra wspiera rozwój dziecka, jeśli jest dobrana do jego wieku oraz etapu rozwoju poznawczego i emocjonalnego. Autorki publikacji – Anna Borkowska i Marta Witkowska, ekspertki NASK ds. edukacji cyfrowej – podpowiadają, czym kierować się przy zakupie gry. 

– Na bezpieczeństwo takiej wirtualnej rozgrywki składa się wiele czynników – nie tylko wiek dziecka czy czas spędzany przed ekranem – przestrzega Anna Borkowska. – Młodzi gracze stykają się z brutalnością, ekstremizmem czy mechanizmami hazardowymi. To znacznie wpływa na ich zachowanie i rozwój psychospołeczny.  

Publikacja „O grach cyfrowych” z jednej strony obala popularne mity związane z graniem, pokazując, że cyfrowa rozrywka może mieć wiele wartościowych aspektów. Z drugiej – odsłania mniej oczywiste mechanizmy, przez które pasjonaci cyfrowej rozrywki niepostrzeżenie sami mogą stać się pionkiem w grze.  

Zanim dziecko kliknie „Start” 

Z cyfrowego świata można czerpać to, co najlepsze, pod warunkiem, że my – dorośli – nauczymy się towarzyszyć dzieciom w tej drodze. Jak to zrobić?  

Zainteresowanie to podstawa – wspólne granie w gry i rozmowa z o tym, co je w tym cyfrowym świecie fascynuje. Przy okazji warto edukować dziecko na temat cyberzagrożeń – niebezpiecznych kontaktów czy mechanizmów manipulacji, które zawiera niemal każda gra

Warto też pamiętać, że najważniejsze rozgrywki toczą się poza cyfrowym światem, gdzie liczą się relacje i poczucie bezpieczeństwa. Twórzmy więc przestrzeń, w której dziecko czuje się akceptowane, rozumiane i wspierane – zarówno online, jak i offline. 

Po więcej porad odsyłamy do naszej publikacji „O grach cyfrowych” 

Zachęcamy też do przeczytania pierwszego i drugiego tomu serii „Zdrowiej online”: „O cyfrowej higienie” oraz „O cyberprzemocy i hejcie w sieci”. Publikacje znajdziecie na naszej platformie e-learningowej OSE IT Szkoła 

 

Udostępnij ten post

Wyróżnione aktualności

Zdjęcie z wydarzenia medialnego Impact. Na pierwszym planie widać ekran podglądu realizatorskiego, który pokazuje dwa kadry: po lewej stronie Radosław Nielek, dyrektor NASK, w brązowej marynarce i białej koszuli, po prawej stronie dziennikarka trzymająca mikrofon. W tle widoczni rozmyci uczestnicy rozmowy oraz kamery.
Typ_aktualnosc Aktualność
14 Maja 2025|3 min. czytania

Szeroki front małych systemów na Impact’25

Wbrew pozorom zapewnienie cyfrowego bezpieczeństwa w gminie jest trudniejsze niż w banku – mówił w dyskusji podczas Impact’25 Radosław Nielek, dyrektor NASK. W jednej gminie może znajdować się jednocześnie wiele różnych systemów informatycznych – wodociągów, szkół, placówek medycznych.

Piotr Bisialski z NASK na scenie podczas konferencji.
Typ_aktualnosc Aktualność
13 Maja 2025|7 min. czytania

NASK o krok przed cyberprzestępcami. Forum Bezpieczeństwa Banków 2025

Kradzież tożsamości, ataki na infrastrukturę i próby manipulacji danymi. Sektor finansowy jest na pierwszej linii frontu w walce z cyberprzestępcami. NASK – jako lider w dziedzinie cyberbezpieczeństwa - wychodzi naprzeciw tym wyzwaniom. – Udział w Forum Bezpieczeństwa Banków to dla nas okazja do poznania realnych potrzeb sektora bankowego i wdrożenia konkretnych działań – mówił Piotr Bisialski, kierownik zespołu NASK Incident Response Team.

Wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski przemawia podczas konferencji dotyczącej projektu HIVE AI. W tle na ekranie widoczne są slajdy prezentacji z tytułem „Cele, założenia i organizacja projektu”. Przy stole prezydialnym siedzą Radosław Nielek, Agnieszka Karlińska. W sali znajduje się licznie zgromadzona publiczność, a jedno z przemówień jest rejestrowane telefonem przez uczestnika.
Typ_aktualnosc Aktualność
12 Maja 2025|5 min. czytania

PLLuM rośnie w siłę

600 tysięcy promptów wpisanych w okienko PLLuMa i nowości, od których dzielą nas nie lata, a zaledwie tygodnie – kolejne modele i prototyp inteligentnego asystenta. W siedzibie NASK w Warszawie spotkali się wszyscy uczestnicy konsorcjum HIVE AI. Grupy, która ma za zadanie rozwijać i wdrażać polski model językowy (PLLuM).

MAK od NASK
Typ_aktualnosc Aktualność
12 Maja 2025|4 min. czytania

Rozkwitnij z MAK. Program Mentoringu Aktywnych Kobiet nabiera barw

Podnieś swoje kompetencje z zakresu cyberbezpieczeństwa i wejdź na rynek nowych technologii! Już kilkaset kobiet zgłosiło chęć udziału w programie MAK (Mentoring Aktywnych Kobiet), ogłoszonym przez NASK we współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji. Zostań jedną z nich — zgłoś swój udział i rozwiń skrzydła w indywidualnym programie mentoringowym. Nabór trwa do końca maja.

Informacje

Najnowsze aktualności

Prezentacja GAI
Typ_aktualnosc Aktualność
10 Października 2025|6 min. czytania

NASK partnerem prestiżowego projektu Gaia AI Factory

Nowy rozdział rozwoju zaufanej sztucznej inteligencji w Polsce. Europejskie Wspólne Przedsięwzięcie w zakresie Obliczeń Wielkiej Skali (EuroHPC JU) wybrało konsorcjum kierowane przez Akademickie Centrum Komputerowe Cyfronet AGH w Krakowie, którego częścią jest NASK, do utworzenia Gaia AI Factory – nowoczesnej fabryki sztucznej inteligencji w Polsce.

Grafika ze szczegółami dot. Dnia Cyfrowych Możliwości.
Typ_aktualnosc Aktualność
10 Października 2025|3 min. czytania

Dziewczyny też kodują! Bezpłatne zajęcia z NASK

Zabawy z robotami, przygody w wirtualnej rzeczywistości, strefa eksperymentowania STEM – to tylko wybrane atrakcje, które czekają na dzieci w ramach Dnia Cyfrowych Możliwości. Z NASK nie ma mowy o nudzie.

Z kranu umieszczonego na ekranie komputera wypływa strumień wody, zalewając klawiaturę. Na ekranie widoczne są cyfry i dane w formie kodu binarnego. Obraz symbolizuje wyciek danych lub naruszenie bezpieczeństwa informacji.
Typ_aktualnosc Aktualność
10 Października 2025|5 min. czytania

„Cyberbezpieczne Wodociągi” – inwestycja w jutro

Rosyjski cyberatak na stację uzdatniania wody w Jabłonnie Lackiej pokazał, jak poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa mieszkańców stanowią dziś hakerzy. Wrześniowy incydent to kolejny z serii uderzeń w polskie wodociągi. Ich bezpieczeństwo pomoże zapewnić program „Cyberbezpieczne Wodociągi” realizowany przez NASK. Zgłosiło się do niego niemal 900 podmiotów.