Król cyfrowy czy pionek w grze? Premiera publikacji OSE
Kuszą przygodą, nęcą rywalizacją, nagradzają kolejnymi zdobytymi levelami. I uzależniają. Gry projektowane są tak, żeby zatrzymać użytkownika jak najdłużej. Niewinna zabawa może otwierać pole do ryzykownych zachowań, takich jak hazard czy agresja w sieci. W najnowszej publikacji NASK “O grach cyfrowych” można dowiedzieć się, co zrobić, żeby wirtualna rozrywka była bezpieczna.


Jak rozmawiają ze sobą gracze? Powszechny wśród nich jest tzw. trash talk – sposób motywowania i podnoszenia morale poprzez wyśmiewanie, upokarzanie i poniżanie przeciwnika. Taki sposób komunikacji może być źródłem toksycznych zachowań i formą cyberprzemocy.
Co to są loot boxy? To popularne i niezwykle ekscytujące dla dzieci skrzynki z łupem, czyli hazardowy mechanizm zaszyty w cyfrowych grach. Skłania do niekontrolowanych mikropłatności i może prowadzić do rozwoju uzależnienia.
Twórcy gier wiedzą, jak przyciągnąć i zatrzymać użytkownika. Według najnowszego badania NASK „Nastolatki” dla 52 proc. młodych ludzi gry to jedna z najczęstszych aktywności online. Po wirtualną rozrywkę zdecydowanie częściej sięgają chłopcy (70 proc.) niż dziewczęta (34 proc.).
Kiedy granie na ekranie staje się źródłem kłopotów? Jak nie wpaść w pułapki zastawiane przez twórców gier? Jakie niebezpieczne zjawiska kryją się pod powierzchnią cyfrowej rozgrywki? Czy brutalne gry zmienią nasze dziecko w agresora? Na te i inne pytania odpowiada publikacja Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej (OSE) z cyklu „Zdrowiej online” – „O grach cyfrowych”.
Złożony świat gier
Gra wspiera rozwój dziecka, jeśli jest dobrana do jego wieku oraz etapu rozwoju poznawczego i emocjonalnego. Autorki publikacji – Anna Borkowska i Marta Witkowska, ekspertki NASK ds. edukacji cyfrowej – podpowiadają, czym kierować się przy zakupie gry.
– Na bezpieczeństwo takiej wirtualnej rozgrywki składa się wiele czynników – nie tylko wiek dziecka czy czas spędzany przed ekranem – przestrzega Anna Borkowska. – Młodzi gracze stykają się z brutalnością, ekstremizmem czy mechanizmami hazardowymi. To znacznie wpływa na ich zachowanie i rozwój psychospołeczny.
Publikacja „O grach cyfrowych” z jednej strony obala popularne mity związane z graniem, pokazując, że cyfrowa rozrywka może mieć wiele wartościowych aspektów. Z drugiej – odsłania mniej oczywiste mechanizmy, przez które pasjonaci cyfrowej rozrywki niepostrzeżenie sami mogą stać się pionkiem w grze.
Zanim dziecko kliknie „Start”
Z cyfrowego świata można czerpać to, co najlepsze, pod warunkiem, że my – dorośli – nauczymy się towarzyszyć dzieciom w tej drodze. Jak to zrobić?
Zainteresowanie to podstawa – wspólne granie w gry i rozmowa z o tym, co je w tym cyfrowym świecie fascynuje. Przy okazji warto edukować dziecko na temat cyberzagrożeń – niebezpiecznych kontaktów czy mechanizmów manipulacji, które zawiera niemal każda gra
Warto też pamiętać, że najważniejsze rozgrywki toczą się poza cyfrowym światem, gdzie liczą się relacje i poczucie bezpieczeństwa. Twórzmy więc przestrzeń, w której dziecko czuje się akceptowane, rozumiane i wspierane – zarówno online, jak i offline.
Po więcej porad odsyłamy do naszej publikacji „O grach cyfrowych”.
Zachęcamy też do przeczytania pierwszego i drugiego tomu serii „Zdrowiej online”: „O cyfrowej higienie” oraz „O cyberprzemocy i hejcie w sieci”. Publikacje znajdziecie na naszej platformie e-learningowej OSE IT Szkoła.
Wyróżnione aktualności
Szeroki front małych systemów na Impact’25
Wbrew pozorom zapewnienie cyfrowego bezpieczeństwa w gminie jest trudniejsze niż w banku – mówił w dyskusji podczas Impact’25 Radosław Nielek, dyrektor NASK. W jednej gminie może znajdować się jednocześnie wiele różnych systemów informatycznych – wodociągów, szkół, placówek medycznych.
NASK o krok przed cyberprzestępcami. Forum Bezpieczeństwa Banków 2025
Kradzież tożsamości, ataki na infrastrukturę i próby manipulacji danymi. Sektor finansowy jest na pierwszej linii frontu w walce z cyberprzestępcami. NASK – jako lider w dziedzinie cyberbezpieczeństwa - wychodzi naprzeciw tym wyzwaniom. – Udział w Forum Bezpieczeństwa Banków to dla nas okazja do poznania realnych potrzeb sektora bankowego i wdrożenia konkretnych działań – mówił Piotr Bisialski, kierownik zespołu NASK Incident Response Team.
PLLuM rośnie w siłę
600 tysięcy promptów wpisanych w okienko PLLuMa i nowości, od których dzielą nas nie lata, a zaledwie tygodnie – kolejne modele i prototyp inteligentnego asystenta. W siedzibie NASK w Warszawie spotkali się wszyscy uczestnicy konsorcjum HIVE AI. Grupy, która ma za zadanie rozwijać i wdrażać polski model językowy (PLLuM).
Rozkwitnij z MAK. Program Mentoringu Aktywnych Kobiet nabiera barw
Podnieś swoje kompetencje z zakresu cyberbezpieczeństwa i wejdź na rynek nowych technologii! Już kilkaset kobiet zgłosiło chęć udziału w programie MAK (Mentoring Aktywnych Kobiet), ogłoszonym przez NASK we współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji. Zostań jedną z nich — zgłoś swój udział i rozwiń skrzydła w indywidualnym programie mentoringowym. Nabór trwa do końca maja.
Najnowsze aktualności
NASK partnerem prestiżowego projektu Gaia AI Factory
Nowy rozdział rozwoju zaufanej sztucznej inteligencji w Polsce. Europejskie Wspólne Przedsięwzięcie w zakresie Obliczeń Wielkiej Skali (EuroHPC JU) wybrało konsorcjum kierowane przez Akademickie Centrum Komputerowe Cyfronet AGH w Krakowie, którego częścią jest NASK, do utworzenia Gaia AI Factory – nowoczesnej fabryki sztucznej inteligencji w Polsce.
Dziewczyny też kodują! Bezpłatne zajęcia z NASK
Zabawy z robotami, przygody w wirtualnej rzeczywistości, strefa eksperymentowania STEM – to tylko wybrane atrakcje, które czekają na dzieci w ramach Dnia Cyfrowych Możliwości. Z NASK nie ma mowy o nudzie.
„Cyberbezpieczne Wodociągi” – inwestycja w jutro
Rosyjski cyberatak na stację uzdatniania wody w Jabłonnie Lackiej pokazał, jak poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa mieszkańców stanowią dziś hakerzy. Wrześniowy incydent to kolejny z serii uderzeń w polskie wodociągi. Ich bezpieczeństwo pomoże zapewnić program „Cyberbezpieczne Wodociągi” realizowany przez NASK. Zgłosiło się do niego niemal 900 podmiotów.