Typ_aktualnosc Aktualność
03 Grudnia 2025|5 min. czytania

Święta bez fake newsów. Kampania NASK w TVP

„Lekarze alarmują! Szczepienia niemowląt powodują autyzm”, “Zielony Ład zniszczy polski przemysł?” – wystarczy trochę emocji w tytule i dezinformacja rozprzestrzenia się błyskawicznie. Bo właśnie na tym bazuje – na naszych obawach i niewiedzy. NASK rusza z kampanią telewizyjną, która ma uczulić, by w ferworze świątecznych przygotowań nie ulec manipulacji.

Ujęcie z podglądu na kamerze z planu zdjęciowego. Widać na nim aktora - starszego mężczyznę.
Łuna gradientu wychodząca od dołu

Najczęściej udostępniamy informację bez sprawdzenia źródła. Nie dochodzimy nawet, czy jest prawdziwa. NASK w kampanii przygotowanej we współpracy z TVP apeluje o to, żeby – nie tylko w okresie świąt – nie dać się zmanipulować fake newsom.

– Dezinformacja ma dziś wiele twarzy – może być spreparowaną stroną internetową czy deepfakiem, w którym wykorzystano twarz znanej osoby – mówi Magdalena Wilczyńska, dyrektorka Ośrodka Analizy Dezinformacji w NASK. – Bazuje zawsze na tym samym – naszych lękach, niewiedzy, niepokoju, a przede wszystkim, emocjach. W świątecznej kampanii NASK chcemy podkreślić to, co robimy na co dzień – uczulić na fałszywe narracje i manipulacje w internecie. Zwłaszcza, że przecież w okresie świąt potrzebujemy spokoju i poczucia bezpieczeństwa jeszcze bardziej, niż zwykle.

Krzyczące nagłówki

W 30-sekundowym spocie pokazujemy rodzinę, która przygotowuje się do świąt. Różne pokolenia, różne momenty, różne sytuacje. Każda ze scen powinna być beztroska, radosna, domowa. Ale tak nie jest. Coś przeszkadza.

W pierwszej scenie ojciec z synem przywożą choinkę do domu. Chłopak wydaje się jednak zbyt przejęty tym, co widzi w telefonie, żeby pomóc ojcu. Krzyczące nagłówki manipulują i skutecznie odrywają go od tego, co ważne.

W kolejnej scenie widzimy kobietę, która pakuje prezenty. Obok niej bawi się uśmiechnięte małe dziecko. Na leżącym tablecie wyświetla się nagłówek o tym, że szczepienia niemowląt powodują autyzm. Kobieta z lękiem patrzy na malucha.

Ostatnia scena ukazuje małżeństwo seniorów – on gotuje, ona czyta coś w laptopie. Po chwili woła męża zaniepokojonym głosem, żeby koniecznie podszedł i “coś zobaczył”. Wskazuje na tytuł o farmaceutycznym lobby.

Mimo że otoczka jest bożonarodzeniowa – choinka, prezenty, gotowanie – to ten świąteczny spokój burzy jedna rzecz. Jest nią dezinformacja. Bombardujące fake newsy nie pozwalają bohaterom skupić się na tym, co naprawdę ważne. Wzbudzają niepokój, strach, nie dają im poczuć się bezpiecznie.

W finałowej scenie bohaterowie spotu odcinają się od dezinformacji symbolicznym gestem zamykając strony z dezinformacją. Jedna z bohaterek klika “zgłoś” na stronie internetowej NASK, która właśnie do tego służy.

Spokój bez dezinformacji

– Ten spot jest o każdym nas – mówi Pascal Pawliszewski, reżyser kampanii i twórca znany z wykorzystywania nowoczesnych technologii narracyjnych. – Na co dzień niemal non stop jesteśmy online. Z każdej strony atakują nas fake newsy, trudno odnaleźć się w gąszczu dezinformacji. Często pod wpływem emocji dzielimy się tymi nieprawdziwymi treściami z innymi. W spocie chcieliśmy pokazać, że powinniśmy odcinać się od kłamstw i manipulacji w internecie. Za bardzo nas to zajmuje, odciągając od tego, czym nam zależy.

Jak podkreśla reżyser, niełatwo było połączyć świąteczną atmosferę z tak trudnym tematem jak dezinformacja. – Ale pracowaliśmy tu w gronie profesjonalistów – opowiada Pawliszewski. – Mam nadzieję, że udało nam się stworzyć przekaz, o którym myśleliśmy od początku – nie dajcie się dezinformacji, skupcie się na tym, co naprawdę ważne.

I  – podobnie jak w spocie – gdy znika dezinformacja, powraca spokój. Jesteśmy razem, wreszcie czujemy prawdziwie świąteczną atmosferę – bezpieczeństwa, ciepła, które nie jest rozpraszane żadnymi fałszywymi informacjami z zewnątrz.

Bo święta są od tego, żeby dzielić się radością, nie fake newsami.

 

Udostępnij ten post
Odnośniki

Belka z logotypem NASK i Ministerstwa Cyfryzacji.

Wyróżnione aktualności

Dwóch mężczyzn w garniturach siedzi przy stole i przegląda dokumenty, za nimi stoją flagi Polski i Unii Europejskiej.
Typ_aktualnosc Aktualność
31 Października 2025|4 min. czytania

Fakty, nie mity. NASK i UMB wspólnie przeciw dezinformacji medycznej

NASK podpisuje kolejne porozumienie przeciwko dezinformacji medycznej i mówi stanowcze „nie” fake-newsom na temat zdrowia. Po Warszawskim Uniwersytecie Medycznym, czas na Uniwersytet Medyczny w Białymstoku.

Otwarcie ofert na pracownie AI i STEM
Typ_aktualnosc Aktualność
30 Października 2025|2 min. czytania

Szkoły coraz bliżej technologicznej rewolucji. Znamy oferty na szkolne laboratoria przyszłości!

Edukacyjna rewolucja nabiera tempa. Tysiące szkół w całej Polsce już wkrótce zyskają nowoczesne pracownie, w których uczniowie będą mogli rozwijać cyfrowe umiejętności i poznawać technologie przyszłości. 30 października w NASK otwarto oferty firm, które chcą wyposażyć szkoły w laboratoria sztucznej inteligencji i STEM – miejsca, gdzie nauka spotka się z technologią.

Grafika promująca Zawody OSINT CTF organizowane przez NASK, z datą 24–25 listopada 2025 i turkusową flagą z logo OSINT CTF na fioletowym tle.
Typ_aktualnosc Aktualność
31 Października 2025|3 min. czytania

Zostań internetowym detektywem i sprawdź się w zawodach OSINT CTF

Internetowe śledztwa, szukanie tropów i łączenie kropek – brzmi znajomo? Jeśli lubisz rozwiązywać zagadki ukryte w labiryncie danych, zawody OSINT CTF NASK 2025 to miejsce, w którym poczujesz się jak w domu. Właśnie rusza rejestracja uczestników.

Grafika promująca Kongres OSE 2025 organizowany przez NASK. Na plakacie widnieje hasło wydarzenia: „Szacunek i odporność społeczna – edukacja wobec hejtu, AI i wyzwań przyszłości”. W tle widoczny jest nowoczesny, niebieski motyw graficzny symbolizujący technologię i edukację cyfrową. Na dole umieszczono informacje o dacie wydarzenia – 2 grudnia 2024 roku – oraz link do strony rejestracyjnej: kongres.ose.gov.pl.
Typ_aktualnosc Aktualność
03 Listopada 2025|4 min. czytania

Kongres OSE 2025 – zarejestruj się!

Jak promować język szacunku w cyfrowym świecie? W jaki sposób budować w szkole przestrzeń dla dialogu i różnicy zdań? Na te i inne pytania odpowiedzą eksperci podczas Kongresu OSE, który jest organizowany przez NASK. Wydarzenie odbędzie się 2 grudnia. Właśnie ruszyła rejestracja uczestników. Na zgłoszenia czekamy do 24 listopada.

Informacje

Najnowsze aktualności

Kongres OSE
Typ_aktualnosc Aktualność
02 Grudnia 2025|7 min. czytania

Wychowanie w epoce algorytmów. Kongres OSE o bezpieczeństwie, które zaczyna się w sieci

Dezinformacja, cyberprzemoc, hejt – jeszcze niedawno marginalne, dziś należą do najpoważniejszych wyzwań dorastania. Pierwsze doświadczenia społeczne najmłodszych coraz częściej odbywają się w internecie, który nigdy nie był tak szybki i nieprzewidywalny.

Krzysztof Gawkowski w granatowym garniturze przemawiający do mikrofonu na stojaku podczas konferencji. Jedną rękę ma uniesioną w geście mówienia. W tle niebieski ekran z rozmytym napisem i graficznym wzorem kropek.
Typ_aktualnosc Aktualność
01 Grudnia 2025|4 min. czytania

Oni są przyszłością. Finał Konkursu Młodych Mistrzów

Jak niepostrzeżenie wytropić niewidzialne rootkity – cyfrowe pasożyty, które chcą przejąć system? Nad tym pochyliła się Daria Pietraszko, laureatka nagrody NASK w Konkursie Młodych Mistrzów. W tym roku jury poszukiwało w pracach studentów i doktorantów przełomowych idei dla cyfrowej modernizacji Polski.

Dyrektor Radosław Nielek i uczestnik wydarzenia
Typ_aktualnosc Aktualność
29 Listopada 2025|6 min. czytania

Tropy odnalezione, zagadki rozwiązane. Znamy zwycięzców OSINT CTF NASK

Siatka kont szerzących dezinformację została rozpracowana, zleceniodawca przekazany odpowiednim służbom, a kryzys dyplomatyczny zażegnany. Dwudniowe internetowe śledztwo dobiegło końca. Teraz wszystko jest już jasne – znamy zwycięzców pierwszych w administracji publicznej zawodów z zakresu wywiadu jawnoźródłowego.