Typ_aktualnosc Aktualność
25 Marca 2024|5 min. czytania

W co wierzyć w internecie? Nowy kurs dla nauczycieli na OSE IT Szkole!

Fake newsy, dezinformacja, deep fake, manipulacja, teorie spiskowe – w sieci często możemy zetknąć się z fałszywymi treściami. Jak je rozpoznać? Czy da się na nie uodpornić? Odpowiedzi szukajcie w nowym bezpłatnym kursie dla nauczycieli „(Dez)informacja, czyli w co wierzyć w internecie” na platformie OSE IT Szkoła!

Grafika promująca premierę kursu dla nauczycieli
Łuna gradientu wychodząca od dołu

Fake newsy, dezinformacja, deep fake, manipulacja, teorie spiskowe – w sieci często możemy zetknąć się z fałszywymi treściami. Jak je rozpoznać? Czy da się na nie uodpornić? Odpowiedzi szukajcie w nowym bezpłatnym kursie dla nauczycieli „(Dez)informacja, czyli w co wierzyć w internecie” na platformie OSE IT Szkoła!

Żyjemy w czasach, w których za sprawą internetu codziennie docierają do nas setki (jeśli nie tysiące) informacji. Czy wszystkie są prawdziwe? Oczywiście, że nie. Jednak ze względu na ten niekończący się natłok wiadomości coraz trudniej nam ocenić ich wiarygodność. W realizowanym przez NASK programie Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej (OSE) przychodzimy Wam z pomocą – od dziś możecie korzystać z bezpłatnego kursu dla nauczycieli „(Dez)informacja, czyli w co wierzyć w internecie”, który znajdziecie na platformie OSE IT Szkoła.

Uwaga, dezinformacja!

Choć dezinformacja nie jest nowym zjawiskiem, wraz z rozwojem internetu przybiera na sile. Czym dokładnie jest? To wszystkie treści – np. artykuły, posty w mediach społecznościowych czy nagrania – które negatywnie oddziałują na odbiorców i zaburzają przepływ informacji. Działania dezinformacyjne mają wzbudzać w ludziach silne emocje – przede wszystkim lęk, a także kształtować określone poglądy, postawy i nastroje społeczne. Co istotne, takie fałszywe treści są rozpowszechniane w sposób świadomy i intencjonalny, z zamiarem oszukania lub wprowadzenia odbiorców w błąd.

–  Jednym z głównych kanałów rozprzestrzeniania się dezinformacji są media społecznościowe, które – jak wskazują badania – są także jednym z podstawowych dla nas źródeł wiedzy. Musimy jednak pamiętać, że w tej chwili już ani zdjęcia, ani nagrania nie mogą być potwierdzeniem, że coś istnieje lub się wydarzyło. Oszuści sięgają po różne metody, by uśpić naszą czujność, nakłonić do przekazania dalej zmanipulowanej treści. Ważną bronią jest przede wszystkim zdrowy rozsądek, krytyczne myślenie ale też proste narzędzia pomocne w demaskowaniu nieprawdziwych materiałów. Im szybciej się z nimi oswoimy, tym lepiej – mówi Aleksandra Lipka z Zespołu Programów Edukacyjno-Informacyjnych w NASK, współautorka kursu.

A czy Wam zdarzyło się trafić na podejrzane treści, krzykliwe nagłówki lub artykuły o „sensacyjnych wydarzeniach”? Czy wiecie, jak na nie reagować?

Premiera kursu dla nauczycieli „(Dez)informacja, czyli w co wierzyć w internecie”

Chemy pomóc Wam lepiej zrozumieć mechanizmy wykorzystywane w działaniach manipulacyjnych i pokazać, jak rozpoznawać różne oblicza nieprawdy w internecie. Oddajemy w Wasze ręce kurs e-learningowy „(Dez)informacja, czyli w co wierzyć w internecie”, w którym przybliżamy niezbędne wiadomości na temat fałszywych treści w sieci.

  • Kurs składa się z pięciu modułów:
  • Moduł 1. Czym jest dezinformacja i czy warto szukać prawdy w internecie?
  • Moduł 2. Na czym polegają działania dezinformacyjne?
  • Moduł 3. Dlaczego dezinformacja szerzy się w mediach społecznościowych?
  • Moduł 4. Jak rozpoznać nieprawdę w internecie, z jakich narzędzi korzystać i jak reagować na dezinformację?
  • Moduł 5. Jak rozmawiać o dezinformacji z uczniami i na co zwracać ich uwagę?

Z naszego nowego kursu dowiecie się, że nie warto wierzyć we wszystkie informacje, jakie znajdziecie w internecie, poznacie różne typy nieprawdziwych treści, a także przekonacie się, co służy dezinformacji. Udowodnimy Wam też, że duże znaczenie ma to, co sami piszcie lub udostępniacie w sieci, bo za rozprzestrzenianiem fake newsów niejednokrotnie – obok np. liderów opinii – stoją zwykli użytkownicy internetu.

Podczas nauki będzie towarzyszył Wam Detektyw, który podzieli się z Wami ciekawostkami i dodatkową wiedzą. Szybko się zorientujecie, że proces dochodzenia do prawdy przypomina detektywistyczne śledztwo!

W kursie, oprócz przystępnych wskazówek, znajdziecie też materiały dodatkowe: słownik najważniejszych pojęć oraz scenariusze zajęć dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych.

–  Dzięki naszemu nowemu kursowi nauczyciele poznają bliżej metody i techniki dezinformacji, ale też dowiedzą się, jak rozmawiać na ten temat z uczniami. To bardzo ważne – z fałszywymi treściami stykają się bowiem wszyscy użytkownicy internetu, niezależnie od wieku. Badania wykazują, że tylko 2% dzieci odróżnia prawdziwe wiadomości od zmanipulowanych, zatem my, dorośli, stajemy przed ważnym zadaniem: musimy uczyć młodych stawiania pytań i podawania w wątpliwość treści, z którymi mają kontakt. Pamiętajcie: każda okazja jest dobra, by pokazać, jak ważne jest krytyczne podchodzenie do otaczających nas informacji – mówi Katarzyna Gańko z Zespołu Programów Edukacyjno-Informacyjnych w NASK, współautorka kursu.

To pewna informacja: kurs „(Dez)informacja, czyli w co wierzyć w internecie” już na Was czeka na OSE IT Szkole. Zapraszamy!

Udostępnij ten post
Odnośniki

/it-szkola.edu.pl/kkurs,kurs,230

Wyróżnione aktualności

Zdjęcie z wydarzenia medialnego Impact. Na pierwszym planie widać ekran podglądu realizatorskiego, który pokazuje dwa kadry: po lewej stronie Radosław Nielek, dyrektor NASK, w brązowej marynarce i białej koszuli, po prawej stronie dziennikarka trzymająca mikrofon. W tle widoczni rozmyci uczestnicy rozmowy oraz kamery.
Typ_aktualnosc Aktualność
14 Maja 2025|3 min. czytania

Szeroki front małych systemów na Impact’25

Wbrew pozorom zapewnienie cyfrowego bezpieczeństwa w gminie jest trudniejsze niż w banku – mówił w dyskusji podczas Impact’25 Radosław Nielek, dyrektor NASK. W jednej gminie może znajdować się jednocześnie wiele różnych systemów informatycznych – wodociągów, szkół, placówek medycznych.

Piotr Bisialski z NASK na scenie podczas konferencji.
Typ_aktualnosc Aktualność
13 Maja 2025|7 min. czytania

NASK o krok przed cyberprzestępcami. Forum Bezpieczeństwa Banków 2025

Kradzież tożsamości, ataki na infrastrukturę i próby manipulacji danymi. Sektor finansowy jest na pierwszej linii frontu w walce z cyberprzestępcami. NASK – jako lider w dziedzinie cyberbezpieczeństwa - wychodzi naprzeciw tym wyzwaniom. – Udział w Forum Bezpieczeństwa Banków to dla nas okazja do poznania realnych potrzeb sektora bankowego i wdrożenia konkretnych działań – mówił Piotr Bisialski, kierownik zespołu NASK Incident Response Team.

Wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski przemawia podczas konferencji dotyczącej projektu HIVE AI. W tle na ekranie widoczne są slajdy prezentacji z tytułem „Cele, założenia i organizacja projektu”. Przy stole prezydialnym siedzą Radosław Nielek, Agnieszka Karlińska. W sali znajduje się licznie zgromadzona publiczność, a jedno z przemówień jest rejestrowane telefonem przez uczestnika.
Typ_aktualnosc Aktualność
12 Maja 2025|5 min. czytania

PLLuM rośnie w siłę

600 tysięcy promptów wpisanych w okienko PLLuMa i nowości, od których dzielą nas nie lata, a zaledwie tygodnie – kolejne modele i prototyp inteligentnego asystenta. W siedzibie NASK w Warszawie spotkali się wszyscy uczestnicy konsorcjum HIVE AI. Grupy, która ma za zadanie rozwijać i wdrażać polski model językowy (PLLuM).

MAK od NASK
Typ_aktualnosc Aktualność
12 Maja 2025|4 min. czytania

Rozkwitnij z MAK. Program Mentoringu Aktywnych Kobiet nabiera barw

Podnieś swoje kompetencje z zakresu cyberbezpieczeństwa i wejdź na rynek nowych technologii! Już kilkaset kobiet zgłosiło chęć udziału w programie MAK (Mentoring Aktywnych Kobiet), ogłoszonym przez NASK we współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji. Zostań jedną z nich — zgłoś swój udział i rozwiń skrzydła w indywidualnym programie mentoringowym. Nabór trwa do końca maja.

Informacje

Najnowsze aktualności

Zbliżenie dłoni osoby w garniturze dotykającej wirtualnego interfejsu. Palec wskazujący styka się z holograficznym ekranem pełnym niebieskich linii, punktów i symboli technologicznych, symbolizujących interakcję z cyfrową technologią.
Typ_aktualnosc Aktualność
31 Lipca 2025|6 min. czytania

PLLuM wspiera obywateli. Ruszają testy prototypów inteligentnego asystenta

Cyfrowa administracja wchodzi w kolejny etap. Prototypy inteligentnego asystenta obywatelskiego, wykorzystujące polski model językowy PLLuM, są gotowe do testów. Obywatele zyskają lepszy dostęp do informacji urzędowych. Lepszy, bo bezpieczny, możliwy o każdej porze i z każdego miejsca na świecie. Bez kolejek, bez formalności, bez barier. Udział w testach jest otwarty dla urzędników z jednostek administracji centralnej i samorządowej.

Grafika z czerwonym tłem, przedstawiająca biały napis "35 lat .pl" z logotypem domeny .pl umieszczonym centralnie wewnątrz stylizowanej liczby 35. W prawym dolnym rogu znajduje się logo NASK – instytutu odpowiedzialnego za domenę .pl. Grafika symbolizuje 35-lecie istnienia polskiej domeny internetowej.
Typ_aktualnosc Aktualność
30 Lipca 2025|6 min. czytania

35 lat domeny .pl – mniej zagrożeń, więcej zaufania

Kiedy startowała w 1990 roku, domena .pl była eksperymentem akademickim. Dziś – 35 lat później – to cyfrowy symbol Polski, fundament tożsamości online ponad miliona użytkowników. Ale za tym sukcesem stoi nie tylko liczba zarejestrowanych nazw. To przede wszystkim historia nieustannej walki o bezpieczeństwo, zaufanie i jakość.

NASK na Pol'and'Rock Festival
Typ_aktualnosc Aktualność
30 Lipca 2025|4 min. czytania

NASK na Pol’and’Rock Festival 2025. Wracamy tam, gdzie rozmowa ma sens

Jak odróżnić zdjęcie wygenerowane przez AI od prawdziwego? Co mówi o nas własny cyfrowy ślad? Dlaczego dzieci tak trudno oderwać od ekranu – i jak z nimi o tym rozmawiać? To pytania, które padają coraz częściej. Tyle że nie zawsze tam, gdzie jest przestrzeń na spokojną, sensowną rozmowę.