
Chroń się przed dezinformacją
Jak rozpoznać dezinformację i obronić się przed manipulacją? Odkryj techniki i mechanizmy związane z rozpowszechnianiem fałszywych treści z pomocą ekspertów z Ośrodka Analizy Dezinformacji Instytutu NASK.

Czym jest dezinformacja?
Treść
Dezinformacja to fałszywe lub wprowadzające w błąd treści. Mogą przybierać różne formy: postów, artykułów, komentarzy, filmów czy nagrań audioCele
Dezinformacja jest rozpowszechniana w celu umyślnego wyrządzenia szkody publicznej lub osiągnięcia zysku. Ostateczne cele dezinformacji to wzbudzenie strachu, utrata zaufania do instytucji i polaryzacja społeczna.Rozpowszechnianie
Każdy z nas może przyczynić się do szerzenia dezinformacji. Wystarczy np. udostępnić fałszywą treść w mediach społecznościowych.Efekt
Dezinformacja podważa zaufanie do instytucji publicznych, nauki czy mediów. Sprzyja destabilizacji państwa i podsycaniu podziałów społecznych
Chcesz wiedzieć więcej na temat dezinformacji wyborczej?
Fałszywe informacje mogą wpłynąć na Twoją decyzję przy urnie. Zobacz, jak rozpoznać manipulacje, które pojawiają się w czasie kampanii wyborczych w sieci czy mediach.
Zapoznaj się z materiałami

Zostań internetowym detektywem i sprawdź się w zawodach OSINT CTF
Internetowe śledztwa, szukanie tropów i łączenie kropek – brzmi znajomo? Jeśli lubisz rozwiązywać zagadki ukryte w labiryncie danych, zawody OSINT CTF NASK 2025 to miejsce, w którym poczujesz się jak w domu. Właśnie rusza rejestracja uczestników.
Czytaj więcej
Fakty, nie mity. NASK i UMB wspólnie przeciw dezinformacji medycznej
NASK podpisuje kolejne porozumienie przeciwko dezinformacji medycznej i mówi stanowcze „nie” fake-newsom na temat zdrowia. Po Warszawskim Uniwersytecie Medycznym, czas na Uniwersytet Medyczny w Białymstoku.
Czytaj więcej
Zdrowie w epoce fake newsów. NASK i WUM razem przeciwko dezinformacji
Nieprawdziwe informacje o szczepieniach, cud-terapie, teorie spiskowe o „ukrywanych skutkach ubocznych”. Dezinformacja zdrowotna rozlewa się po internecie szybciej niż fakty, a jej konsekwencje bywają dramatyczne – od rezygnacji z leczenia po utratę zdrowia i życia. Dlatego NASK i Warszawski Uniwersytet Medyczny łączą siły, by stawić jej czoła.
Czytaj więcej
Pol'and'Rock 2025. Gdzie technologia spotyka ludzi
Cztery dni. Dziesiątki tysięcy uczestników. Setki rozmów, dyskusji, pytań i pomysłów. Strefa NASK na Pol’and’Rock Festival 2025 znów stała się miejscem spotkań, które miały znaczenie. Zamiast łatwych odpowiedzi – refleksje. Zamiast gotowych recept – przestrzeń do myślenia.
Poznaj techniki wykorzystywane w dezinformacji!
Clickbait
Sensacyjny lub emocjonalny nagłówek, który ma przyciągać uwagę.Język emocjonalny
Sformułowania, które wywołują strach, oburzenie, gniew czy złość.Podszywanie
Wykorzystywanie czyjegoś wizerunku i autorytetu do szerzenia szkodliwych treści.Cherry picking
Wybór informacji pasujących do tezy przy jednoczesnym pominięciu kontekstu.Fałszywa przyczyna
Nieuzasadnione założenie związku przyczynowo-skutkowego między zdrarzeniami.Dowód anegdotyczny
Powoływanie się na osobiste doświadczenie, aby podważyć dane statystyczne czy wyniki badań.Deepfake
Wygenerowany przez sztuczną inteligencję fałszywy materiał audio lub wideo.Cheapfake
Manipulowanie materiałem audiowizualnym za pomocą prostych, powszechnie dostępnych narzędzi.
Kto rozpowszechnia fałszywe treści?
Wprowadzające w błąd treści mogą być rozpowszechniane przez różnych aktorów dezinformacji. Należą do nich służby różnych krajów, które celowo wpływają na politykę, gospodarkę czy bezpieczeństwo. Istnieją również trolle i boty – użytkownicy zamieszczający prowokacyjne treści oraz automatyczne konta tworzące sztuczny tłum, często działające w zorganizowanych farmach. Do dezinformacji mogą przyczyniać się też politycy, liderzy opinii i użytkownicy.
Jak wpływają na nas nieprawdziwe treści?
Poznaj wyniki badań nad mechanizmami rozprzestrzeniania dezinformacji i sposobami jej zapobiegania.87% badanych...
... jest przekonanych, że zjawisko dezinformacji wywarło już duży wpływ na życie polityczne w ich kraju. UNESCO, 2023 Sprawdź źródło70% więcej szans...
...na bycie retweetowaną ma wiadomość nieprawdziwa w porównaniu do prawdziwej. Sprawdź źródło20% częściej...
...rozpowszechniane są treści, w których występuje słowo o moralno-emocjonalnym charakterze. Sprawdź źródłoO 21% rzadziej...
...badani mieli zamiar udostępniać fałszywe treści, gdy otrzymali wskazówki dotyczące umiejętnego korzystania z mediów cyfrowych. Sprawdź źródłoWidzisz dezinformację? Zgłoś ją!
Jeśli natrafisz na treści, które wydają się nieprawdziwe lub wprowadzające w błąd, reaguj! Twoje zgłoszenie może pomóc w walce z dezinformacją.

