Typ_aktualnosc Aktualność
15 Września 2025|5 min. czytania

Jak reagować na cyberprzemoc? Premiera publikacji OSE

Coraz więcej młodych ludzi cierpi z powodu hejtu w sieci. Nastolatki często są na niego narażone w samotności, bez wsparcia i reakcji otoczenia. Nowa publikacja OSE "O cyberprzemocy i hejcie w sieci" to przewodnik dla rodziców i nauczycieli. Eksperci NASK podpowiadają w niej, jak reagować na krzywdę w świecie online i jak pomóc dzieciom budować cyfrową odporność.

Grafika z okładką publikacji "O cyberprzemocy i hejcie w sieci"
Łuna gradientu wychodząca od dołu

Niemal 40 proc. nastolatków doświadczyło wyzywania w internecie, a co czwarty był ośmieszany (24,3 proc.) lub poniżany (22,2 proc.) – dowiadujemy się z badania “Nastolatki 3.0” . Według innego raportu NASK – “Agresja i przemoc seksualna w internecie” – blisko jedna czwarta (23 proc.) młodych ludzi padła ofiarami mowy nienawiści ze względu na płeć. Aż 70 proc. pokrzywdzonych w wyniku cyberprzemocy seksualnej nikomu o tym nie powiedziało. Te wyniki jasno pokazują, że cyberprzemoc stała się codziennością wielu uczniów.

NASK nie jest obojętny, jeśli w grę wchodzi zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży.

– To właśnie z myślą o nich i ich bezpieczeństwie w internecie, w ramach programu Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej (OSE), przygotowaliśmy drugi tom serii “Zdrowiej online” – publikację “O cyberprzemocy i hejcie w sieci”. Chcieliśmy, żeby ten zbiór felietonów przybliżył nauczycielom i rodzicom, czym jest agresja w sieci i dał im konkretne podpowiedzi, jak mogą reagować na różne sytuacje w świecie online – mówi Joanna Dębek, kierowniczka Zespołu Programów Edukacyjno-Informacyjnych w NASK.

O czym jest publikacja?

“O cyberprzemocy i hejcie w sieci” – to zbiór wiedzy i porad na temat cyberbullyingu oraz ryzykownych zachowań w internecie.

Autorzy przedstawiają, jakie formy może przybierać internetowa agresja, jakie są jej przyczyny i jaką rolę w jej ograniczaniu odgrywają świadkowie przemocy. Zwracają też uwagę na problem oversharingu – czyli nadmiernego dzielenia się prywatnymi treściami, które mogą stać się paliwem dla hejtu.

W publikacji znalazł się też obszerny fragment o tym, co budzi dziś wiele niepokoju – jak sztuczna inteligencja sprzyja tworzeniu i rozprzestrzenianiu nienawistnych treści. Eksperci poruszyli także temat szokujących materiałów w sieci i ich rosnącej popularności.

– Jednym z ważniejszych wątków publikacji jest budowanie cyfrowej odporności – kompetencji, które pomagają młodym użytkownikom internetu radzić sobie z trudnymi sytuacjami, zachować zdrowie psychiczne i emocjonalne oraz bezpiecznie poruszać się w sieci – opowiada Joanna Dębek. – To niejako odpowiedź na wszystkie zagadnienia, które poruszyliśmy w felietonach.

Autorki felietonów – Anna Borkowska, Marta Witkowska i Katarzyna Gańko z NASK – wskazują narzędzia, które mogą wykorzystać rodzice, nauczyciele, psychologowie i inni dorośli wspierający dzieci i młodzież. – Wierzymy, że tylko poprzez wspólne działania można tworzyć cyfrową przestrzeń, która sprzyja rozwojowi, wolną od przemocy i hejtu – dodaje ekspertka NASK.

Cyberprzemoc – realne zagrożenie

Jednym z największych wyzwań związanych z cyberprzemocą jest jej ciągłość. W odróżnieniu od tradycyjnych form przemocy nie ogranicza się ona do konkretnych sytuacji czy miejsc. Krzywdzące treści mogą być wielokrotnie udostępniane, kopiowane i komentowane, przez co ofiara doświadcza przemocy wciąż na nowo. Skutki przemocy online często są więc dotkliwsze niż te, z którymi możemy mieć do czynienia w świecie offline.

Długotrwały stres, poczucie wstydu, izolacja od rówieśników czy spadek samooceny – to tylko część konsekwencji, z jakimi mierzą się dzieci i młodzież doświadczający agresji w sieci. U niektórych młodych osób cyberprzemoc prowadzi nawet do kryzysów psychicznych, które wymagają specjalistycznej pomocy. Pamiętajmy, że ofiarami stają się nie tylko uczniowie postrzegani jako “słabsi”. Każdy, kto aktywnie korzysta z internetu, może znaleźć się w sytuacji, w której granice zostaną przekroczone.

Empatia jako przeciwwaga dla hejtu

Na szczęście istnieje coś, co może skutecznie osłabiać siłę hejtu – to empatia.

Umiejętność ponoszenia odpowiedzialności za własne słowa i czyny sprawia, że zanim naciśniemy “wyślij”, zastanawiamy się, jak druga osoba odbierze nasz komentarz czy żart. Dzięki empatii świadkowie przemocy w sieci częściej reagują. Zamiast biernie obserwować – stają po stronie krzywdzonego. W ten sposób budują kulturę wsparcia, która może stać się przeciwwagą dla hejtu.

Zwracał na to uwagę wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski, który we wrześniu ogłosił, że hasłem roku szkolnego 2025/2026 będzie “Włącz szacunek. Wyłącz hejt”. Premiera publikacji “O cyberprzemocy i hejcie w sieci” wpisuje się w działania zaplanowane w ramach tej kampanii, prowadzonej przez Ministerstwo Cyfryzacji i NASK.

Wśród nich są m.in. konkurs “Broń się w necie”, tworzenie materiałów edukacyjnych czy wsparcie psychologiczne dzieci i młodzieży za pośrednictwem infolinii 116 123.

Więcej informacji o kampanii w aktualności “Włącz szacunek. Wyłącz hejt – rok działań przeciwko cyberprzemocy” na stronie gov.pl.

Zachęcamy do przeczytania także “O cyfrowej higienie”, czyli pierwszego tomu serii „Zdrowiej online”.

Udostępnij ten post

Wyróżnione aktualności

Zdjęcie z wydarzenia medialnego Impact. Na pierwszym planie widać ekran podglądu realizatorskiego, który pokazuje dwa kadry: po lewej stronie Radosław Nielek, dyrektor NASK, w brązowej marynarce i białej koszuli, po prawej stronie dziennikarka trzymająca mikrofon. W tle widoczni rozmyci uczestnicy rozmowy oraz kamery.
Typ_aktualnosc Aktualność
14 Maja 2025|3 min. czytania

Szeroki front małych systemów na Impact’25

Wbrew pozorom zapewnienie cyfrowego bezpieczeństwa w gminie jest trudniejsze niż w banku – mówił w dyskusji podczas Impact’25 Radosław Nielek, dyrektor NASK. W jednej gminie może znajdować się jednocześnie wiele różnych systemów informatycznych – wodociągów, szkół, placówek medycznych.

Piotr Bisialski z NASK na scenie podczas konferencji.
Typ_aktualnosc Aktualność
13 Maja 2025|7 min. czytania

NASK o krok przed cyberprzestępcami. Forum Bezpieczeństwa Banków 2025

Kradzież tożsamości, ataki na infrastrukturę i próby manipulacji danymi. Sektor finansowy jest na pierwszej linii frontu w walce z cyberprzestępcami. NASK – jako lider w dziedzinie cyberbezpieczeństwa - wychodzi naprzeciw tym wyzwaniom. – Udział w Forum Bezpieczeństwa Banków to dla nas okazja do poznania realnych potrzeb sektora bankowego i wdrożenia konkretnych działań – mówił Piotr Bisialski, kierownik zespołu NASK Incident Response Team.

Wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski przemawia podczas konferencji dotyczącej projektu HIVE AI. W tle na ekranie widoczne są slajdy prezentacji z tytułem „Cele, założenia i organizacja projektu”. Przy stole prezydialnym siedzą Radosław Nielek, Agnieszka Karlińska. W sali znajduje się licznie zgromadzona publiczność, a jedno z przemówień jest rejestrowane telefonem przez uczestnika.
Typ_aktualnosc Aktualność
12 Maja 2025|5 min. czytania

PLLuM rośnie w siłę

600 tysięcy promptów wpisanych w okienko PLLuMa i nowości, od których dzielą nas nie lata, a zaledwie tygodnie – kolejne modele i prototyp inteligentnego asystenta. W siedzibie NASK w Warszawie spotkali się wszyscy uczestnicy konsorcjum HIVE AI. Grupy, która ma za zadanie rozwijać i wdrażać polski model językowy (PLLuM).

MAK od NASK
Typ_aktualnosc Aktualność
12 Maja 2025|4 min. czytania

Rozkwitnij z MAK. Program Mentoringu Aktywnych Kobiet nabiera barw

Podnieś swoje kompetencje z zakresu cyberbezpieczeństwa i wejdź na rynek nowych technologii! Już kilkaset kobiet zgłosiło chęć udziału w programie MAK (Mentoring Aktywnych Kobiet), ogłoszonym przez NASK we współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji. Zostań jedną z nich — zgłoś swój udział i rozwiń skrzydła w indywidualnym programie mentoringowym. Nabór trwa do końca maja.

Informacje

Najnowsze aktualności

Zestawy do zdalnego nauczania
Typ_aktualnosc Aktualność
15 Września 2025|4 min. czytania

Cyfrowa szkoła na wyciągnięcie ręki – 100 tysięcy sal lekcyjnych z nowym sprzętem!

Wyposażenie tysięcy szkół coraz bliżej – dzięki rozstrzygniętemu właśnie przetargowi na Zestawy do Nauczania Zdalnego (ZNZ), nowoczesny sprzęt trafi do 100 tysięcy sal lekcyjnych w całej Polsce. Już w tym roku szkolnym uczniowie i nauczyciele zyskają dostęp do ponad miliona urządzeń – m.in. tysiące tabletów graficznych, kamer, mikrofonów i zestawów słuchawkowych.

Grafika promująca projekt OSEhero. Na ilustracji znajduje się kobieta i mężczyzna w garniturach z czerwonymi pelerynami, stojący z założonymi rękami. Obok nich widnieje hasło: „Dołącz do projektu OSEhero! Zostań bohaterem bezpieczeństwa w sieci”. W lewym górnym rogu znajdują się logotypy OSE i NASK.
Typ_aktualnosc Aktualność
10 Września 2025|4 min. czytania

Nowa edycja OSEhero – ruszyła rekrutacja!

Rusza OSEhero 2025/2026 – kolejna edycja największego w Polsce projektu edukacyjnego dla nauczycieli na temat bezpieczeństwa w internecie. Dzięki niemu tysiące edukatorów, dyrektorów, pedagogów i bibliotekarzy wspólnie zmieniają cyfrowy świat uczniów na lepszy.

Grafika promocyjna kampanii „Broń się w necie”. Na ciemnym tle z kolorowymi neonowymi okręgami widoczne są trzy osoby: uśmiechający się chłopak w niebieskiej koszulce, starsza kobieta trzymająca telefon oraz młoda dziewczyna pokazująca kciuk w górę. U góry znajduje się napis „Broń się w necie”, a na dole logotypy organizatorów i Ministerstwa Cyfryzacji.
Typ_aktualnosc Aktualność
09 Września 2025|6 min. czytania

„Broń się w necie” z NASK. Rusza konkurs dla szkół

Stwórzcie swoje drużyny, uczcie się online o cyberbezpieczeństwie, nagrajcie filmik z przekazem i zawalczcie o atrakcyjne nagrody. Rusza konkurs „Broń się w necie” organizowany przez NASK we współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji i ABW.