Jak reagować na cyberprzemoc? Premiera publikacji OSE
Coraz więcej młodych ludzi cierpi z powodu hejtu w sieci. Nastolatki często są na niego narażone w samotności, bez wsparcia i reakcji otoczenia. Nowa publikacja OSE "O cyberprzemocy i hejcie w sieci" to przewodnik dla rodziców i nauczycieli. Eksperci NASK podpowiadają w niej, jak reagować na krzywdę w świecie online i jak pomóc dzieciom budować cyfrową odporność.


Niemal 40 proc. nastolatków doświadczyło wyzywania w internecie, a co czwarty był ośmieszany (24,3 proc.) lub poniżany (22,2 proc.) – dowiadujemy się z badania “Nastolatki 3.0” . Według innego raportu NASK – “Agresja i przemoc seksualna w internecie” – blisko jedna czwarta (23 proc.) młodych ludzi padła ofiarami mowy nienawiści ze względu na płeć. Aż 70 proc. pokrzywdzonych w wyniku cyberprzemocy seksualnej nikomu o tym nie powiedziało. Te wyniki jasno pokazują, że cyberprzemoc stała się codziennością wielu uczniów.
NASK nie jest obojętny, jeśli w grę wchodzi zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży.
– To właśnie z myślą o nich i ich bezpieczeństwie w internecie, w ramach programu Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej (OSE), przygotowaliśmy drugi tom serii “Zdrowiej online” – publikację “O cyberprzemocy i hejcie w sieci”. Chcieliśmy, żeby ten zbiór felietonów przybliżył nauczycielom i rodzicom, czym jest agresja w sieci i dał im konkretne podpowiedzi, jak mogą reagować na różne sytuacje w świecie online – mówi Joanna Dębek, kierowniczka Zespołu Programów Edukacyjno-Informacyjnych w NASK.
O czym jest publikacja?
“O cyberprzemocy i hejcie w sieci” – to zbiór wiedzy i porad na temat cyberbullyingu oraz ryzykownych zachowań w internecie.
Autorzy przedstawiają, jakie formy może przybierać internetowa agresja, jakie są jej przyczyny i jaką rolę w jej ograniczaniu odgrywają świadkowie przemocy. Zwracają też uwagę na problem oversharingu – czyli nadmiernego dzielenia się prywatnymi treściami, które mogą stać się paliwem dla hejtu.
W publikacji znalazł się też obszerny fragment o tym, co budzi dziś wiele niepokoju – jak sztuczna inteligencja sprzyja tworzeniu i rozprzestrzenianiu nienawistnych treści. Eksperci poruszyli także temat szokujących materiałów w sieci i ich rosnącej popularności.
– Jednym z ważniejszych wątków publikacji jest budowanie cyfrowej odporności – kompetencji, które pomagają młodym użytkownikom internetu radzić sobie z trudnymi sytuacjami, zachować zdrowie psychiczne i emocjonalne oraz bezpiecznie poruszać się w sieci – opowiada Joanna Dębek. – To niejako odpowiedź na wszystkie zagadnienia, które poruszyliśmy w felietonach.
Autorki felietonów – Anna Borkowska, Marta Witkowska i Katarzyna Gańko z NASK – wskazują narzędzia, które mogą wykorzystać rodzice, nauczyciele, psychologowie i inni dorośli wspierający dzieci i młodzież. – Wierzymy, że tylko poprzez wspólne działania można tworzyć cyfrową przestrzeń, która sprzyja rozwojowi, wolną od przemocy i hejtu – dodaje ekspertka NASK.
Cyberprzemoc – realne zagrożenie
Jednym z największych wyzwań związanych z cyberprzemocą jest jej ciągłość. W odróżnieniu od tradycyjnych form przemocy nie ogranicza się ona do konkretnych sytuacji czy miejsc. Krzywdzące treści mogą być wielokrotnie udostępniane, kopiowane i komentowane, przez co ofiara doświadcza przemocy wciąż na nowo. Skutki przemocy online często są więc dotkliwsze niż te, z którymi możemy mieć do czynienia w świecie offline.
Długotrwały stres, poczucie wstydu, izolacja od rówieśników czy spadek samooceny – to tylko część konsekwencji, z jakimi mierzą się dzieci i młodzież doświadczający agresji w sieci. U niektórych młodych osób cyberprzemoc prowadzi nawet do kryzysów psychicznych, które wymagają specjalistycznej pomocy. Pamiętajmy, że ofiarami stają się nie tylko uczniowie postrzegani jako “słabsi”. Każdy, kto aktywnie korzysta z internetu, może znaleźć się w sytuacji, w której granice zostaną przekroczone.
Empatia jako przeciwwaga dla hejtu
Na szczęście istnieje coś, co może skutecznie osłabiać siłę hejtu – to empatia.
Umiejętność ponoszenia odpowiedzialności za własne słowa i czyny sprawia, że zanim naciśniemy “wyślij”, zastanawiamy się, jak druga osoba odbierze nasz komentarz czy żart. Dzięki empatii świadkowie przemocy w sieci częściej reagują. Zamiast biernie obserwować – stają po stronie krzywdzonego. W ten sposób budują kulturę wsparcia, która może stać się przeciwwagą dla hejtu.
Zwracał na to uwagę wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski, który we wrześniu ogłosił, że hasłem roku szkolnego 2025/2026 będzie “Włącz szacunek. Wyłącz hejt”. Premiera publikacji “O cyberprzemocy i hejcie w sieci” wpisuje się w działania zaplanowane w ramach tej kampanii, prowadzonej przez Ministerstwo Cyfryzacji i NASK.
Wśród nich są m.in. konkurs “Broń się w necie”, tworzenie materiałów edukacyjnych czy wsparcie psychologiczne dzieci i młodzieży za pośrednictwem infolinii 116 123.
Więcej informacji o kampanii w aktualności “Włącz szacunek. Wyłącz hejt – rok działań przeciwko cyberprzemocy” na stronie gov.pl.
Zachęcamy do przeczytania także “O cyfrowej higienie”, czyli pierwszego tomu serii „Zdrowiej online”.
Wyróżnione aktualności
Szeroki front małych systemów na Impact’25
Wbrew pozorom zapewnienie cyfrowego bezpieczeństwa w gminie jest trudniejsze niż w banku – mówił w dyskusji podczas Impact’25 Radosław Nielek, dyrektor NASK. W jednej gminie może znajdować się jednocześnie wiele różnych systemów informatycznych – wodociągów, szkół, placówek medycznych.
NASK o krok przed cyberprzestępcami. Forum Bezpieczeństwa Banków 2025
Kradzież tożsamości, ataki na infrastrukturę i próby manipulacji danymi. Sektor finansowy jest na pierwszej linii frontu w walce z cyberprzestępcami. NASK – jako lider w dziedzinie cyberbezpieczeństwa - wychodzi naprzeciw tym wyzwaniom. – Udział w Forum Bezpieczeństwa Banków to dla nas okazja do poznania realnych potrzeb sektora bankowego i wdrożenia konkretnych działań – mówił Piotr Bisialski, kierownik zespołu NASK Incident Response Team.
PLLuM rośnie w siłę
600 tysięcy promptów wpisanych w okienko PLLuMa i nowości, od których dzielą nas nie lata, a zaledwie tygodnie – kolejne modele i prototyp inteligentnego asystenta. W siedzibie NASK w Warszawie spotkali się wszyscy uczestnicy konsorcjum HIVE AI. Grupy, która ma za zadanie rozwijać i wdrażać polski model językowy (PLLuM).
Rozkwitnij z MAK. Program Mentoringu Aktywnych Kobiet nabiera barw
Podnieś swoje kompetencje z zakresu cyberbezpieczeństwa i wejdź na rynek nowych technologii! Już kilkaset kobiet zgłosiło chęć udziału w programie MAK (Mentoring Aktywnych Kobiet), ogłoszonym przez NASK we współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji. Zostań jedną z nich — zgłoś swój udział i rozwiń skrzydła w indywidualnym programie mentoringowym. Nabór trwa do końca maja.
Najnowsze aktualności
Cyfrowa szkoła na wyciągnięcie ręki – 100 tysięcy sal lekcyjnych z nowym sprzętem!
Wyposażenie tysięcy szkół coraz bliżej – dzięki rozstrzygniętemu właśnie przetargowi na Zestawy do Nauczania Zdalnego (ZNZ), nowoczesny sprzęt trafi do 100 tysięcy sal lekcyjnych w całej Polsce. Już w tym roku szkolnym uczniowie i nauczyciele zyskają dostęp do ponad miliona urządzeń – m.in. tysiące tabletów graficznych, kamer, mikrofonów i zestawów słuchawkowych.
Nowa edycja OSEhero – ruszyła rekrutacja!
Rusza OSEhero 2025/2026 – kolejna edycja największego w Polsce projektu edukacyjnego dla nauczycieli na temat bezpieczeństwa w internecie. Dzięki niemu tysiące edukatorów, dyrektorów, pedagogów i bibliotekarzy wspólnie zmieniają cyfrowy świat uczniów na lepszy.
„Broń się w necie” z NASK. Rusza konkurs dla szkół
Stwórzcie swoje drużyny, uczcie się online o cyberbezpieczeństwie, nagrajcie filmik z przekazem i zawalczcie o atrakcyjne nagrody. Rusza konkurs „Broń się w necie” organizowany przez NASK we współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji i ABW.