Misja: uwolnić Ducha Pierwszego Informatyka. Premiera gry NASK
Za górami, za lasami i... poza zasięgiem sieci od lat krąży tajemniczy sygnał. Wysłany w starym języku programowania niesie błaganie o pomoc – wezwanie od zaginionego informatyka, który został uwięziony między światami. Przez dziesięciolecia jego głos ginął wśród zniekształconych bitów i zawieszonych systemów. Aż wreszcie ktoś go usłyszał…


W tej historii uczniowie wcielają się w bohaterów, którzy ruszają na misję ratunkową. Czy dadzą radę? Czy znają zasady poruszania się po cyfrowym świecie? To się okaże!
Szkolna gra terenowa „Misja: uwolnić Ducha Pierwszego Informatyka”, przygotowana przez NASK, to przygoda, która łączy rozrywkę i naukę o bezpieczeństwie w internecie. Uczniowie będą musieli wytężyć umysły, przypomnieć sobie wszystko, co wiedzą o cyfrowej higienie i wykorzystać umiejętności strategicznego myślenia. I – oczywiście – kreatywność.
Podczas misji bohaterowie zmierzą się z wyzwaniami z zakresu cyberbezpieczeństwa i cyfrowej higieny. Ich zadaniem będzie też odeprzeć ataki uczniów, którzy wcielą się w role podstępnej zgrai cyberoszustów. Jaka formuła sprawi, że internetowi oszuści będą zmykać, gdzie pieprz rośnie? To będzie jedno z zadań!
Nie tylko młodsi uczniowie będą się świetnie bawić. Rozgrywkę przygotują i prowadzą – pod czujnym okiem nauczyciela, czyli Mistrza Gry – ich starsi koledzy i koleżanki.
Gra terenowa, przygotowana przez NASK, jest bezpłatna, a scenariusz można pobrać tutaj.
Idealna na nocowanie w szkole
Gra „Misja: uwolnić Ducha Pierwszego Informatyka” rozgrywa się w budynku szkoły. Klimatyczna, pełna tajemnic zabawa najlepiej działa o zmroku. Zgaszone światła, migające diody, iskra tajemniczości – idealny scenariusz na szkolne nocowanie. Ale misję można też z powodzeniem podjąć podczas zielonej szkoły, zajęć integracyjnych lub dnia poświęconego bezpieczeństwu w internecie.
W krainie kodów i cyberwyzwań
Na czym polega gra? Gracze – uczniowie klas 4–6 szkoły podstawowej – tworzą drużyny, które stają do wyścigu z czasem. Mają zadanie – znaleźć wszystko, co będzie niezbędne, żeby sprowadzić Ducha Pierwszego Informatyka do domu. Po drodze trzeba uważać na pułapki czy szyfry. Nie zabraknie zagadek i kodowania.
W grze niezbędne okażą się współpraca, szybkość i spryt.
Pierwsza część rozgrywki to rywalizacja między drużynami. Każda z nich przemierza szkolne korytarze i klasy – cyfrowe światy wypełnione tajnymi hasłami i zaszyfrowanymi zadaniami. W drugiej części gry bohaterowie łączą siły – wspólnie budują Czarę Mocy, zbierają znalezione podczas questów (zadań) artefakty i przywołują Ducha Pierwszego Informatyka.
– Rozgrywka to spora dawka emocji, ciekawostek o internecie, ale też wiedzy o cyberbezpieczeństwie oraz praktycznych zadań, np. dotyczących budowania zdrowych nawyków korzystania z sieci – podkreśla autorka gry – Marta Witkowska, ekspertka NASK ds. edukacji cyfrowej. – Zaangażowanie, jaką oferuje gra terenowa z elementami LARP-u (odgrywania ról na żywo, z ang. live action role-playing) z pewnością pomoże spojrzeć na bezpieczeństwo w internecie z nowej, nieznanej perspektywy – dodaje.
Edukacja pełna przygód
Scenariusz gry terenowej zawiera elementy, dzięki którym dzieci uczą się poprzez zabawę i doświadczenie. W grze pojawiają się zagadnienia związane m.in. z:
- rozpoznawaniem cyberzagrożeń i sposobów ochrony przed niebezpiecznymi sytuacjami online;
- nabyciem umiejętności zgłaszania incydentów bezpieczeństwa;
- poznaniem najważniejszych zasad cyfrowej higieny;
- umiejętnością budowania zdrowych nawyków cyfrowych.
W grę mogą być włączeni również inni nauczyciele, rodzice i opiekunowie, którzy pomogą w przygotowaniach, ale też wcielą się w niektóre postaci. Z pewnością takie doświadczenie dla wielu z nich będzie pierwszym krokiem do rozmów o cyberbezpieczeństwe również w domu.
Czas ruszać! Duch Pierwszego Informatyka czeka na ratunek!
Pobierzcie darmowy scenariusz „Misja: uwolnić Ducha Pierwszego Informatyka” – do wykorzystania przez nauczycieli, wychowawców i edukatorów – i zabierz uczniów na ekscytującą wyprawę!
Gra powstała w ramach realizowanego w NASK programu Ogólnopolska Sieć Edukacyjna (OSE).
Wyróżnione aktualności
Szeroki front małych systemów na Impact’25
Wbrew pozorom zapewnienie cyfrowego bezpieczeństwa w gminie jest trudniejsze niż w banku – mówił w dyskusji podczas Impact’25 Radosław Nielek, dyrektor NASK. W jednej gminie może znajdować się jednocześnie wiele różnych systemów informatycznych – wodociągów, szkół, placówek medycznych.
NASK o krok przed cyberprzestępcami. Forum Bezpieczeństwa Banków 2025
Kradzież tożsamości, ataki na infrastrukturę i próby manipulacji danymi. Sektor finansowy jest na pierwszej linii frontu w walce z cyberprzestępcami. NASK – jako lider w dziedzinie cyberbezpieczeństwa - wychodzi naprzeciw tym wyzwaniom. – Udział w Forum Bezpieczeństwa Banków to dla nas okazja do poznania realnych potrzeb sektora bankowego i wdrożenia konkretnych działań – mówił Piotr Bisialski, kierownik zespołu NASK Incident Response Team.
PLLuM rośnie w siłę
600 tysięcy promptów wpisanych w okienko PLLuMa i nowości, od których dzielą nas nie lata, a zaledwie tygodnie – kolejne modele i prototyp inteligentnego asystenta. W siedzibie NASK w Warszawie spotkali się wszyscy uczestnicy konsorcjum HIVE AI. Grupy, która ma za zadanie rozwijać i wdrażać polski model językowy (PLLuM).
Rozkwitnij z MAK. Program Mentoringu Aktywnych Kobiet nabiera barw
Podnieś swoje kompetencje z zakresu cyberbezpieczeństwa i wejdź na rynek nowych technologii! Już kilkaset kobiet zgłosiło chęć udziału w programie MAK (Mentoring Aktywnych Kobiet), ogłoszonym przez NASK we współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji. Zostań jedną z nich — zgłoś swój udział i rozwiń skrzydła w indywidualnym programie mentoringowym. Nabór trwa do końca maja.
Najnowsze aktualności
Polska technologia wśród światowych liderów - NASK i PLLuM na Web Summit 2025
Ponad 70 tysięcy uczestników, 3 tysiące wystawców, 160 krajów i cztery dni rozmów o technologii, która zmienia świat, czyli Web Summit 2025. To jedno z największych i najważniejszych wydarzeń branży technologicznej na świecie. W halach MEO Arena w Lizbonie 10 listopada spotkają się liderzy firm technologicznych, naukowcy, startupy i przedstawiciele administracji publicznej.
PLLuM w Sejmie RP
Transformacja cyfrowa administracji publicznej, także Kancelarii Sejmu, która chce wdrażać rozwiązania AI, wymaga nie tylko ambitnych wizji, ale konkretnych, przetestowanych narzędzi. NASK już je ma. Podczas posiedzenia sejmowej podkomisji Szymon Łukasik z NASK udowadniał, że polska sztuczna inteligencja PLLuM jest już gotowa i można z niej bezpiecznie i skutecznie korzystać.
EZD RP w Warszawie. Nowy rozdział w historii administracji stolicy
Warszawa będzie bardziej cyfrowa. Aż 227 nowych jednostek administracyjnych w stolicy, w tym m.in. Straż Miejska, szkoły czy biblioteki, będzie pracowało na elektronicznym obiegu dokumentacji stworzonym przez NASK. Między NASK a Urzędem Miasta Stołecznego Warszawy podpisano porozumienie dotyczące wdrożenia systemu EZD RP.







