PLLuM wspiera obywateli. Ruszają testy prototypów inteligentnego asystenta
Cyfrowa administracja wchodzi w kolejny etap. Prototypy inteligentnego asystenta obywatelskiego, wykorzystujące polski model językowy PLLuM, są gotowe do testów. Obywatele zyskają lepszy dostęp do informacji urzędowych. Lepszy, bo bezpieczny, możliwy o każdej porze i z każdego miejsca na świecie. Bez kolejek, bez formalności, bez barier. Udział w testach jest otwarty dla urzędników z jednostek administracji centralnej i samorządowej.


Tempo zmian i rozwój narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, które mają wspierać obywateli i urzędników, robi wrażenie. Niedawno konsorcjum HIVE AI udostępniło nowy model językowy w trzech wersjach. Teraz potrafi on m.in. tworzyć oficjalne e-maile czy wnioski, zdecydowanie lepiej formatuje odpowiedzi i jest bardziej odporny na ataki. PLLuM-12B-nc-250715 osiąga dużo lepsze niż jego poprzednik PLLuM-12B-nc wyniki w niezależnych benchmarkach i został bardzo pozytywnie przyjęty przez użytkowników.
Konsorcjum rozwija oparte też usługi oparte na modelach: wspólnie z zespołem Centralnego Ośrodka Informatyki (COI), odpowiedzialnym za rozwój aplikacji mObywatel, pracuje nad wdrożeniem modeli PLLum do Wirtualnego Asystenta. To inteligentny czat, który umożliwi prowadzenie rozmów o sprawach urzędowych. Konsorcjum tworzy także inteligentnego asystenta dla Ministerstwa Cyfryzacji i prowadzi pilotażowe wdrożenia modeli w wybranych urzędach.
Udostępnione do testów narzędzia powstały niezależnie od prac nad Wirtualnym Asystentem, który będzie częścią aplikacji mObywatel 2.0. Prototypy pomogą sprawdzić, jak modele językowe radzą sobie z wyszukiwaniem w dokumentach odpowiedzi na pytania, które mogą zadawać użytkownicy i użytkowniczki szukający informacji o usługach publicznych. Chodzi o to, by gotowe rozwiązanie było jak najbardziej dopracowane, funkcjonalne i bezpieczne.
– Chociaż nasze prototypowe usługi asystenta różnią się od rozwiązania rozwijanego od dwóch lat przez Centralny Ośrodek Informatyki i są zbudowane na prostszej architekturze, oba systemy odpowiadają na te same pytania, korzystając z bazy dokumentów z serwisu gov.pl oraz modelu językowego PLLuM – tłumaczy dr Agnieszka Karlińska, kierowniczka Zakładu Dużych Modeli Językowych w NASK PIB, która kieruje również HIVE AI – Liczymy na to, że testy pozwolą nam stworzyć katalog typowych pytań z domeny urzędowej. Takich, z którymi nasze systemy powinny sobie radzić, ułatwią też zrozumienie, jak użytkownicy wchodzą w interakcję z asystentem. A także określić, jakich odpowiedzi oczekują, na przykład – jak długich i w jakim stylu. Te informacje pomogą nam znacznie usprawnić dalsze prace nad wdrożeniami.
Kompleksowe testy
Wiedza w dużym modelach językowych (LLM) nie jest aktualizowana na bieżąco. To jeden z głównych problemów. Ponieważ proces treningu jest kosztowny i czasochłonny, nie odbywa się w sposób ciągły. Może się również zdarzyć, że w danych treningowych zabraknie dokumentów na temat ważnych dla użytkowników spraw. W rezultacie model może nie znać odpowiedzi lub – co gorsza – zmyślać ją, generując tzw. halucynacje.
I tu konsorcjum HIVE AI proponuje rozwiązanie tego problemu. Najpierw przeprowadzone zostaną testy uproszczonego prototypu asystenta, który ogranicza się do interakcji jednoturowych. Oznacza to, że system nie zapamiętuje kontekstu i każda odpowiedź generowana jest wyłącznie na podstawie pojedynczego zapytania. Kolejnym krokiem będą pogłębione wieloturowe testy, prowadzone w systemie ShpaRAG – autorskim narzędziu do projektowania i testowania tzw. systemów RAG (Retrieval-Augmented Generation).
Jak to działa? Najpierw system wyszukuje dokumenty najlepiej pasujące do zapytania (w tym przypadku pochodzące z domeny gov.pl), a następnie – wykorzystując model językowy – generuje odpowiedź. Jest ona bardziej precyzyjna i wiarygodna, bo uwzględnia nie tylko informacje z dokumentów, ale też szerszy kontekst. ShpaRAG pozwala sprawdzać, jak działają różne elementy takiego systemu – od wyszukiwania i oceny dopasowania po generowanie odpowiedzi.
– W ramach prac nad prototypem inteligentnego asystenta opracowaliśmy zestaw serwisów umożliwiających budowanie rozwiązań typu RAG z gotowych komponentów – opowiada dr inż. Marek Kozłowski z Ośrodka Przetwarzania Informacji (OPI PIB), który w HIVE AI koordynuje prace wdrożeniowe. – Na tej bazie powstało narzędzie ShpaRAG, które umożliwia sprawne „składanie” i kontrolowane testowanie różnych konfiguracji systemów RAG – z uwzględnieniem różnorodnych komponentów wyszukiwania, re-rankingowania i generowania odpowiedzi. To prawdopodobnie jedno z nielicznych, jeśli nie jedyne, narzędzie pozwalające na kontrolowane i precyzyjne budowanie oraz testowanie RAG-ów do celów badawczych i anotacyjnych.
ShpaRAG umożliwia interakcje wieloturowe, czyli prowadzenie rozmowy z asystentem składającej się z kilku pytań i odpowiedzi. Pozwala to na formułowanie serii dopytań lub doprecyzowanie intencji osoby pytającej.
Oba rozwiązania – prototyp inteligentnego asystenta i ShpaRAG – powstały w ramach prac realizowanych w projekcie PLLuM przez konsorcjum sześciu jednostek naukowych, którego liderem była Politechnika Wrocławska. Ich celem było utworzenie polskojęzycznego dużego modelu językowego oraz prototypowego zastosowania tego modelu dla administracji publicznej właśnie w formie polskojęzycznego inteligentnego asystenta. W 2025 roku do grona konsorcjantów dołączyły Cyfronet AGH oraz Centralny Ośrodek Informatyki, a liderem rozszerzonego konsorcjum HIVE AI został NASK PIB. Rozwiązania zaktualizowano i znacznie rozwinięto, między innymi wprowadzając w ShpaRAG-u wieloturowość czy wprowadzając do asystenta nowe modele PLLuM.
Prototyp jednoturowego asystenta udostępniony zostanie do testów – podobnie jak opublikowany nieco ponad tydzień temu model PLLuM-12B-nc-250715-chat – w aplikacji PLLuM Chat utrzymywanej przez CLARIN-PL.
Żeby wziąć udział w testach, należy wypełnić formularz.
Ku cyfrowej przyszłości – co dalej?
Cyfrowa administracja to nie wizja przyszłości – to rzeczywistość, która właśnie się dzieje. A PLLuM jest jej ważnym elementem. Udostępnienie prototypów inteligentnego asystenta obywatelskiego to ważny krok w kierunku nowoczesnej, dostępnej i przyjaznej obywatelom administracji. Choć obecne wersje mają charakter testowy i ograniczoną funkcjonalność, już teraz pokazują potencjał, jaki niesie ze sobą integracja zaawansowanych modeli językowych z usługami publicznymi.
Wspólne działania zespołów HIVE AI, NASK, OPI i COI pokazują, że Polska nie tylko nadąża za globalnymi trendami w cyfryzacji, ale również aktywnie je współtworzy. Dzięki podejściu opartemu na rzetelnych danych, transparentności i bezpieczeństwie, budowane są fundamenty pod rozwiązania, które w przyszłości mogą stać się codziennym wsparciem dla milionów obywateli.
Wyróżnione aktualności
Fakty, nie mity. NASK i UMB wspólnie przeciw dezinformacji medycznej
NASK podpisuje kolejne porozumienie przeciwko dezinformacji medycznej i mówi stanowcze „nie” fake-newsom na temat zdrowia. Po Warszawskim Uniwersytecie Medycznym, czas na Uniwersytet Medyczny w Białymstoku.
Szkoły coraz bliżej technologicznej rewolucji. Znamy oferty na szkolne laboratoria przyszłości!
Edukacyjna rewolucja nabiera tempa. Tysiące szkół w całej Polsce już wkrótce zyskają nowoczesne pracownie, w których uczniowie będą mogli rozwijać cyfrowe umiejętności i poznawać technologie przyszłości. 30 października w NASK otwarto oferty firm, które chcą wyposażyć szkoły w laboratoria sztucznej inteligencji i STEM – miejsca, gdzie nauka spotka się z technologią.
Zostań internetowym detektywem i sprawdź się w zawodach OSINT CTF
Internetowe śledztwa, szukanie tropów i łączenie kropek – brzmi znajomo? Jeśli lubisz rozwiązywać zagadki ukryte w labiryncie danych, zawody OSINT CTF NASK 2025 to miejsce, w którym poczujesz się jak w domu. Właśnie rusza rejestracja uczestników.
Kongres OSE 2025 – zarejestruj się!
Jak promować język szacunku w cyfrowym świecie? W jaki sposób budować w szkole przestrzeń dla dialogu i różnicy zdań? Na te i inne pytania odpowiedzą eksperci podczas Kongresu OSE, który jest organizowany przez NASK. Wydarzenie odbędzie się 2 grudnia. Właśnie ruszyła rejestracja uczestników. Na zgłoszenia czekamy do 24 listopada.
Najnowsze aktualności
Bezpieczne dane Polaków. NASK uruchamia kolejny projekt w ramach CCN
W ramach Centrum Cyberbezpieczeństwa (CCN), które tworzy NASK, powstaje kolejny projekt o strategicznym znaczeniu dla wzmacniania ochrony Polski przed cyberatakami. To budowa prywatnej chmury usługowej oraz obliczeniowej. Będzie ona zlokalizowana w dwóch centrach danych, co gwarantuje bezpieczeństwo informacji. Rozwiązanie jest przeznaczone przede wszystkim dla CSIRT NASK, którego głównym zadaniem jest reagowanie na incydenty cyberbezpieczeństwa.
Mikołajki od NASK – ferie z Klubem Cyfrowych Możliwości
Mikołajkowy prezent od NASK dla dzieciaków, które mają szansę zakochać się w technologiach. Co powiecie na darmowe półkolonie, w trakcie których każdy dzień to przygoda z programowaniem, AI, ale i dawka cyfrowej higieny? Ruszyły zapisy na zimowe warsztaty w ramach Klubu Cyfrowych Możliwości. Ferie coraz bliżej, więc nie warto zwlekać z zapisami.
Razem dla cyberbezpieczeństwa. Porozumienie NASK i SKW
W czasach, gdy informacja staje się bronią, a cyberprzestrzeń polem walki, tylko współpraca tych, którzy dbają o bezpieczeństwo może przynieść rezultaty. Współpraca NASK i Służby Kontrwywiadu Wojskowego pomoże skuteczniej chronić Polskę przed dezinformacją i cyberzagrożeniami.







