Typ_aktualnosc Aktualność
31 Lipca 2025|6 min. czytania

PLLuM wspiera obywateli. Ruszają testy prototypów inteligentnego asystenta

Cyfrowa administracja wchodzi w kolejny etap. Prototypy inteligentnego asystenta obywatelskiego, wykorzystujące polski model językowy PLLuM, są gotowe do testów. Obywatele zyskają lepszy dostęp do informacji urzędowych. Lepszy, bo bezpieczny, możliwy o każdej porze i z każdego miejsca na świecie. Bez kolejek, bez formalności, bez barier. Udział w testach jest otwarty dla urzędników z jednostek administracji centralnej i samorządowej.

Zbliżenie dłoni osoby w garniturze dotykającej wirtualnego interfejsu. Palec wskazujący styka się z holograficznym ekranem pełnym niebieskich linii, punktów i symboli technologicznych, symbolizujących interakcję z cyfrową technologią.
Łuna gradientu wychodząca od dołu

Tempo zmian i rozwój narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, które mają wspierać obywateli i urzędników, robi wrażenie. Niedawno konsorcjum HIVE AI udostępniło nowy model językowy w trzech wersjach. Teraz potrafi on m.in. tworzyć oficjalne e-maile czy wnioski, zdecydowanie lepiej formatuje odpowiedzi i jest bardziej odporny na ataki. PLLuM-12B-nc-250715 osiąga dużo lepsze niż jego poprzednik PLLuM-12B-nc wyniki w niezależnych benchmarkach i został bardzo pozytywnie przyjęty przez użytkowników. 

Konsorcjum rozwija oparte też usługi oparte na modelach: wspólnie z zespołem Centralnego Ośrodka Informatyki (COI), odpowiedzialnym za rozwój aplikacji mObywatel, pracuje nad wdrożeniem modeli PLLum do Wirtualnego Asystenta. To inteligentny czat, który umożliwi prowadzenie rozmów o sprawach urzędowych. Konsorcjum tworzy także inteligentnego asystenta dla Ministerstwa Cyfryzacji i prowadzi pilotażowe wdrożenia modeli w wybranych urzędach.     

Udostępnione do testów narzędzia powstały niezależnie od prac nad Wirtualnym Asystentem, który będzie częścią aplikacji mObywatel 2.0. Prototypy pomogą sprawdzić, jak modele językowe radzą sobie z wyszukiwaniem w dokumentach odpowiedzi na pytania, które mogą zadawać użytkownicy i użytkowniczki szukający informacji o usługach publicznych. Chodzi o to, by gotowe rozwiązanie było jak najbardziej dopracowane, funkcjonalne i bezpieczne.  

– Chociaż nasze prototypowe usługi asystenta różnią się od rozwiązania rozwijanego od dwóch lat przez Centralny Ośrodek Informatyki i są zbudowane na prostszej architekturze, oba systemy odpowiadają na te same pytania, korzystając z bazy dokumentów z serwisu gov.pl oraz modelu językowego PLLuM – tłumaczy dr Agnieszka Karlińska, kierowniczka Zakładu Dużych Modeli Językowych w NASK PIB, która kieruje również HIVE AI – Liczymy na to, że testy pozwolą nam stworzyć katalog typowych pytań z domeny urzędowej. Takich, z którymi nasze systemy powinny sobie radzić, ułatwią też zrozumienie, jak użytkownicy wchodzą w interakcję z asystentem. A także określić, jakich odpowiedzi oczekują, na przykład – jak długich i w jakim stylu. Te informacje pomogą nam znacznie usprawnić dalsze prace nad wdrożeniami.  

Kompleksowe testy  

Wiedza w dużym modelach językowych (LLM) nie jest aktualizowana na bieżąco. To jeden z głównych problemów. Ponieważ proces treningu jest kosztowny i czasochłonny, nie odbywa się w sposób ciągły. Może się również zdarzyć, że w danych treningowych zabraknie dokumentów na temat ważnych dla użytkowników spraw. W rezultacie model może nie znać odpowiedzi lub – co gorsza – zmyślać ją, generując tzw. halucynacje.  

I  tu konsorcjum HIVE AI proponuje rozwiązanie tego problemu. Najpierw przeprowadzone zostaną testy uproszczonego prototypu asystenta, który ogranicza się do interakcji jednoturowych. Oznacza to, że system nie zapamiętuje kontekstu i każda odpowiedź generowana jest wyłącznie na podstawie pojedynczego zapytania. Kolejnym krokiem będą pogłębione wieloturowe testy, prowadzone w systemie ShpaRAG – autorskim narzędziu do projektowania i testowania tzw. systemów RAG (Retrieval-Augmented Generation).  

Jak to działa? Najpierw system wyszukuje dokumenty najlepiej pasujące do zapytania (w tym przypadku pochodzące z domeny gov.pl), a następnie – wykorzystując model językowy – generuje odpowiedź. Jest ona bardziej precyzyjna i wiarygodna, bo uwzględnia nie tylko informacje z dokumentów, ale też szerszy kontekst. ShpaRAG pozwala sprawdzać, jak działają różne elementy takiego systemu – od wyszukiwania i oceny dopasowania po generowanie odpowiedzi.   

– W ramach prac nad prototypem inteligentnego asystenta opracowaliśmy zestaw serwisów umożliwiających budowanie rozwiązań typu RAG z gotowych komponentów –opowiada dr inż. Marek Kozłowski z Ośrodka Przetwarzania Informacji (OPI PIB), który w HIVE AI koordynuje prace wdrożeniowe. Na tej bazie powstało narzędzie ShpaRAG, które umożliwia sprawne składanie i kontrolowane testowanie różnych konfiguracji systemów RAG z uwzględnieniem różnorodnych komponentów wyszukiwania, re-rankingowania i generowania odpowiedzi. To prawdopodobnie jedno z nielicznych, jeśli nie jedyne, narzędzie pozwalające na kontrolowane i precyzyjne budowanie oraz testowanie RAG-ów do celów badawczych i anotacyjnych.  

ShpaRAG umożliwia interakcje wieloturowe, czyli prowadzenie rozmowy z asystentem składającej się z kilku pytań i odpowiedzi. Pozwala to na formułowanie serii dopytań lub doprecyzowanie intencji osoby pytającej.   

Oba rozwiązania – prototyp inteligentnego asystenta i ShpaRAG – powstały w ramach prac realizowanych w projekcie PLLuM przez konsorcjum sześciu jednostek naukowych, którego liderem była Politechnika Wrocławska. Ich celem było utworzenie polskojęzycznego dużego modelu językowego oraz prototypowego zastosowania tego modelu dla administracji publicznej właśnie w formie polskojęzycznego inteligentnego asystenta. W 2025 roku do grona konsorcjantów dołączyły Cyfronet AGH oraz Centralny Ośrodek Informatyki, a liderem rozszerzonego konsorcjum HIVE AI został NASK PIB. Rozwiązania zaktualizowano i znacznie rozwinięto, między innymi wprowadzając w ShpaRAG-u wieloturowość czy wprowadzając do asystenta nowe modele PLLuM.    

Prototyp jednoturowego asystenta udostępniony zostanie do testów – podobnie jak opublikowany nieco ponad tydzień temu model PLLuM-12B-nc-250715-chat – w aplikacji PLLuM Chat utrzymywanej przez CLARIN-PL.  

 

Żeby wziąć udział w testach, należy wypełnić formularz.

 

Ku cyfrowej przyszłości – co dalej?   

Cyfrowa administracja to nie wizja przyszłości – to rzeczywistość, która właśnie się dzieje. A PLLuM jest jej ważnym elementem. Udostępnienie prototypów inteligentnego asystenta obywatelskiego to ważny krok w kierunku nowoczesnej, dostępnej i przyjaznej obywatelom administracji. Choć obecne wersje mają charakter testowy i ograniczoną funkcjonalność, już teraz pokazują potencjał, jaki niesie ze sobą integracja zaawansowanych modeli językowych z usługami publicznymi.  

Wspólne działania zespołów HIVE AI, NASK, OPI i COI pokazują, że Polska nie tylko nadąża za globalnymi trendami w cyfryzacji, ale również aktywnie je współtworzy. Dzięki podejściu opartemu na rzetelnych danych, transparentności i bezpieczeństwie, budowane są fundamenty pod rozwiązania, które w przyszłości mogą stać się codziennym wsparciem dla milionów obywateli.  

Udostępnij ten post

Wyróżnione aktualności

Dwóch mężczyzn w garniturach siedzi przy stole i przegląda dokumenty, za nimi stoją flagi Polski i Unii Europejskiej.
Typ_aktualnosc Aktualność
31 Października 2025|4 min. czytania

Fakty, nie mity. NASK i UMB wspólnie przeciw dezinformacji medycznej

NASK podpisuje kolejne porozumienie przeciwko dezinformacji medycznej i mówi stanowcze „nie” fake-newsom na temat zdrowia. Po Warszawskim Uniwersytecie Medycznym, czas na Uniwersytet Medyczny w Białymstoku.

Otwarcie ofert na pracownie AI i STEM
Typ_aktualnosc Aktualność
30 Października 2025|2 min. czytania

Szkoły coraz bliżej technologicznej rewolucji. Znamy oferty na szkolne laboratoria przyszłości!

Edukacyjna rewolucja nabiera tempa. Tysiące szkół w całej Polsce już wkrótce zyskają nowoczesne pracownie, w których uczniowie będą mogli rozwijać cyfrowe umiejętności i poznawać technologie przyszłości. 30 października w NASK otwarto oferty firm, które chcą wyposażyć szkoły w laboratoria sztucznej inteligencji i STEM – miejsca, gdzie nauka spotka się z technologią.

Grafika promująca Zawody OSINT CTF organizowane przez NASK, z datą 24–25 listopada 2025 i turkusową flagą z logo OSINT CTF na fioletowym tle.
Typ_aktualnosc Aktualność
31 Października 2025|3 min. czytania

Zostań internetowym detektywem i sprawdź się w zawodach OSINT CTF

Internetowe śledztwa, szukanie tropów i łączenie kropek – brzmi znajomo? Jeśli lubisz rozwiązywać zagadki ukryte w labiryncie danych, zawody OSINT CTF NASK 2025 to miejsce, w którym poczujesz się jak w domu. Właśnie rusza rejestracja uczestników.

Grafika promująca Kongres OSE 2025 organizowany przez NASK. Na plakacie widnieje hasło wydarzenia: „Szacunek i odporność społeczna – edukacja wobec hejtu, AI i wyzwań przyszłości”. W tle widoczny jest nowoczesny, niebieski motyw graficzny symbolizujący technologię i edukację cyfrową. Na dole umieszczono informacje o dacie wydarzenia – 2 grudnia 2024 roku – oraz link do strony rejestracyjnej: kongres.ose.gov.pl.
Typ_aktualnosc Aktualność
03 Listopada 2025|4 min. czytania

Kongres OSE 2025 – zarejestruj się!

Jak promować język szacunku w cyfrowym świecie? W jaki sposób budować w szkole przestrzeń dla dialogu i różnicy zdań? Na te i inne pytania odpowiedzą eksperci podczas Kongresu OSE, który jest organizowany przez NASK. Wydarzenie odbędzie się 2 grudnia. Właśnie ruszyła rejestracja uczestników. Na zgłoszenia czekamy do 24 listopada.

Informacje

Najnowsze aktualności

CCN
Typ_aktualnosc Aktualność
05 Grudnia 2025|4 min. czytania

Bezpieczne dane Polaków. NASK uruchamia kolejny projekt w ramach CCN

W ramach Centrum Cyberbezpieczeństwa (CCN), które tworzy NASK, powstaje kolejny projekt o strategicznym znaczeniu dla wzmacniania ochrony Polski przed cyberatakami. To budowa prywatnej chmury usługowej oraz obliczeniowej. Będzie ona zlokalizowana w dwóch centrach danych, co gwarantuje bezpieczeństwo informacji. Rozwiązanie jest przeznaczone przede wszystkim dla CSIRT NASK, którego głównym zadaniem jest reagowanie na incydenty cyberbezpieczeństwa.

Grafika promocyjna Klubu Cyfrowych Możliwości. Na fioletowym, zimowym tle widoczne są trójka uśmiechniętych dzieci w zimowych ubraniach oraz dwa małe roboty po bokach. Na środku znajduje się jasny baner z napisem „Formularz zgłoszeniowy: klubcyfrowychmozliwosci.pl”. W prawym górnym rogu umieszczone jest logo Klubu Cyfrowych Możliwości. U dołu widnieją logotypy Funduszy Europejskich, Rzeczpospolitej Polskiej oraz Unii Europejskiej.
Typ_aktualnosc Aktualność
05 Grudnia 2025|5 min. czytania

Mikołajki od NASK – ferie z Klubem Cyfrowych Możliwości

Mikołajkowy prezent od NASK dla dzieciaków, które mają szansę zakochać się w technologiach. Co powiecie na darmowe półkolonie, w trakcie których każdy dzień to przygoda z programowaniem, AI, ale i dawka cyfrowej higieny? Ruszyły zapisy na zimowe warsztaty w ramach Klubu Cyfrowych Możliwości. Ferie coraz bliżej, więc nie warto zwlekać z zapisami.

Dwaj mężczyźni ściskają sobie dłonie po podpisaniu umowy o współpracy między NASK a Służbą Kontrwywiadu Wojskowego. W tle widoczne są flagi Polski i Unii Europejskiej oraz logotypy obu instytucji.
Typ_aktualnosc Aktualność
04 Grudnia 2025|1 min. czytania

Razem dla cyberbezpieczeństwa. Porozumienie NASK i SKW

W czasach, gdy informacja staje się bronią, a cyberprzestrzeń polem walki, tylko współpraca tych, którzy dbają o bezpieczeństwo może przynieść rezultaty. Współpraca NASK i Służby Kontrwywiadu Wojskowego pomoże skuteczniej chronić Polskę przed dezinformacją i cyberzagrożeniami.