Typ_aktualnosc Aktualność
31 Lipca 2025|6 min. czytania

PLLuM wspiera obywateli. Ruszają testy prototypów inteligentnego asystenta

Cyfrowa administracja wchodzi w kolejny etap. Prototypy inteligentnego asystenta obywatelskiego, wykorzystujące polski model językowy PLLuM, są gotowe do testów. Obywatele zyskają lepszy dostęp do informacji urzędowych. Lepszy, bo bezpieczny, możliwy o każdej porze i z każdego miejsca na świecie. Bez kolejek, bez formalności, bez barier. Udział w testach jest otwarty dla urzędników z jednostek administracji centralnej i samorządowej.

Zbliżenie dłoni osoby w garniturze dotykającej wirtualnego interfejsu. Palec wskazujący styka się z holograficznym ekranem pełnym niebieskich linii, punktów i symboli technologicznych, symbolizujących interakcję z cyfrową technologią.
Łuna gradientu wychodząca od dołu

Tempo zmian i rozwój narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, które mają wspierać obywateli i urzędników, robi wrażenie. Niedawno konsorcjum HIVE AI udostępniło nowy model językowy w trzech wersjach. Teraz potrafi on m.in. tworzyć oficjalne e-maile czy wnioski, zdecydowanie lepiej formatuje odpowiedzi i jest bardziej odporny na ataki. PLLuM-12B-nc-250715 osiąga dużo lepsze niż jego poprzednik PLLuM-12B-nc wyniki w niezależnych benchmarkach i został bardzo pozytywnie przyjęty przez użytkowników. 

Konsorcjum rozwija oparte też usługi oparte na modelach: wspólnie z zespołem Centralnego Ośrodka Informatyki (COI), odpowiedzialnym za rozwój aplikacji mObywatel, pracuje nad wdrożeniem modeli PLLum do Wirtualnego Asystenta. To inteligentny czat, który umożliwi prowadzenie rozmów o sprawach urzędowych. Konsorcjum tworzy także inteligentnego asystenta dla Ministerstwa Cyfryzacji i prowadzi pilotażowe wdrożenia modeli w wybranych urzędach.     

Udostępnione do testów narzędzia powstały niezależnie od prac nad Wirtualnym Asystentem, który będzie częścią aplikacji mObywatel 2.0. Prototypy pomogą sprawdzić, jak modele językowe radzą sobie z wyszukiwaniem w dokumentach odpowiedzi na pytania, które mogą zadawać użytkownicy i użytkowniczki szukający informacji o usługach publicznych. Chodzi o to, by gotowe rozwiązanie było jak najbardziej dopracowane, funkcjonalne i bezpieczne.  

– Chociaż nasze prototypowe usługi asystenta różnią się od rozwiązania rozwijanego od dwóch lat przez Centralny Ośrodek Informatyki i są zbudowane na prostszej architekturze, oba systemy odpowiadają na te same pytania, korzystając z bazy dokumentów z serwisu gov.pl oraz modelu językowego PLLuM – tłumaczy dr Agnieszka Karlińska, kierowniczka Zakładu Dużych Modeli Językowych w NASK PIB, która kieruje również HIVE AI – Liczymy na to, że testy pozwolą nam stworzyć katalog typowych pytań z domeny urzędowej. Takich, z którymi nasze systemy powinny sobie radzić, ułatwią też zrozumienie, jak użytkownicy wchodzą w interakcję z asystentem. A także określić, jakich odpowiedzi oczekują, na przykład – jak długich i w jakim stylu. Te informacje pomogą nam znacznie usprawnić dalsze prace nad wdrożeniami.  

Kompleksowe testy  

Wiedza w dużym modelach językowych (LLM) nie jest aktualizowana na bieżąco. To jeden z głównych problemów. Ponieważ proces treningu jest kosztowny i czasochłonny, nie odbywa się w sposób ciągły. Może się również zdarzyć, że w danych treningowych zabraknie dokumentów na temat ważnych dla użytkowników spraw. W rezultacie model może nie znać odpowiedzi lub – co gorsza – zmyślać ją, generując tzw. halucynacje.  

I  tu konsorcjum HIVE AI proponuje rozwiązanie tego problemu. Najpierw przeprowadzone zostaną testy uproszczonego prototypu asystenta, który ogranicza się do interakcji jednoturowych. Oznacza to, że system nie zapamiętuje kontekstu i każda odpowiedź generowana jest wyłącznie na podstawie pojedynczego zapytania. Kolejnym krokiem będą pogłębione wieloturowe testy, prowadzone w systemie ShpaRAG – autorskim narzędziu do projektowania i testowania tzw. systemów RAG (Retrieval-Augmented Generation).  

Jak to działa? Najpierw system wyszukuje dokumenty najlepiej pasujące do zapytania (w tym przypadku pochodzące z domeny gov.pl), a następnie – wykorzystując model językowy – generuje odpowiedź. Jest ona bardziej precyzyjna i wiarygodna, bo uwzględnia nie tylko informacje z dokumentów, ale też szerszy kontekst. ShpaRAG pozwala sprawdzać, jak działają różne elementy takiego systemu – od wyszukiwania i oceny dopasowania po generowanie odpowiedzi.   

– W ramach prac nad prototypem inteligentnego asystenta opracowaliśmy zestaw serwisów umożliwiających budowanie rozwiązań typu RAG z gotowych komponentów –opowiada dr inż. Marek Kozłowski z Ośrodka Przetwarzania Informacji (OPI PIB), który w HIVE AI koordynuje prace wdrożeniowe. Na tej bazie powstało narzędzie ShpaRAG, które umożliwia sprawne składanie i kontrolowane testowanie różnych konfiguracji systemów RAG z uwzględnieniem różnorodnych komponentów wyszukiwania, re-rankingowania i generowania odpowiedzi. To prawdopodobnie jedno z nielicznych, jeśli nie jedyne, narzędzie pozwalające na kontrolowane i precyzyjne budowanie oraz testowanie RAG-ów do celów badawczych i anotacyjnych.  

ShpaRAG umożliwia interakcje wieloturowe, czyli prowadzenie rozmowy z asystentem składającej się z kilku pytań i odpowiedzi. Pozwala to na formułowanie serii dopytań lub doprecyzowanie intencji osoby pytającej.   

Oba rozwiązania – prototyp inteligentnego asystenta i ShpaRAG – powstały w ramach prac realizowanych w projekcie PLLuM przez konsorcjum sześciu jednostek naukowych, którego liderem była Politechnika Wrocławska. Ich celem było utworzenie polskojęzycznego dużego modelu językowego oraz prototypowego zastosowania tego modelu dla administracji publicznej właśnie w formie polskojęzycznego inteligentnego asystenta. W 2025 roku do grona konsorcjantów dołączyły Cyfronet AGH oraz Centralny Ośrodek Informatyki, a liderem rozszerzonego konsorcjum HIVE AI został NASK PIB. Rozwiązania zaktualizowano i znacznie rozwinięto, między innymi wprowadzając w ShpaRAG-u wieloturowość czy wprowadzając do asystenta nowe modele PLLuM.    

Prototyp jednoturowego asystenta udostępniony zostanie do testów – podobnie jak opublikowany nieco ponad tydzień temu model PLLuM-12B-nc-250715-chat – w aplikacji PLLuM Chat utrzymywanej przez CLARIN-PL.  

Ku cyfrowej przyszłości – co dalej?   

Cyfrowa administracja to nie wizja przyszłości – to rzeczywistość, która właśnie się dzieje. A PLLuM jest jej ważnym elementem. Udostępnienie prototypów inteligentnego asystenta obywatelskiego to ważny krok w kierunku nowoczesnej, dostępnej i przyjaznej obywatelom administracji. Choć obecne wersje mają charakter testowy i ograniczoną funkcjonalność, już teraz pokazują potencjał, jaki niesie ze sobą integracja zaawansowanych modeli językowych z usługami publicznymi.  

Wspólne działania zespołów HIVE AI, NASK, OPI i COI pokazują, że Polska nie tylko nadąża za globalnymi trendami w cyfryzacji, ale również aktywnie je współtworzy. Dzięki podejściu opartemu na rzetelnych danych, transparentności i bezpieczeństwie, budowane są fundamenty pod rozwiązania, które w przyszłości mogą stać się codziennym wsparciem dla milionów obywateli.  

Udostępnij ten post

Wyróżnione aktualności

Zdjęcie z wydarzenia medialnego Impact. Na pierwszym planie widać ekran podglądu realizatorskiego, który pokazuje dwa kadry: po lewej stronie Radosław Nielek, dyrektor NASK, w brązowej marynarce i białej koszuli, po prawej stronie dziennikarka trzymająca mikrofon. W tle widoczni rozmyci uczestnicy rozmowy oraz kamery.
Typ_aktualnosc Aktualność
14 Maja 2025|3 min. czytania

Szeroki front małych systemów na Impact’25

Wbrew pozorom zapewnienie cyfrowego bezpieczeństwa w gminie jest trudniejsze niż w banku – mówił w dyskusji podczas Impact’25 Radosław Nielek, dyrektor NASK. W jednej gminie może znajdować się jednocześnie wiele różnych systemów informatycznych – wodociągów, szkół, placówek medycznych.

Piotr Bisialski z NASK na scenie podczas konferencji.
Typ_aktualnosc Aktualność
13 Maja 2025|7 min. czytania

NASK o krok przed cyberprzestępcami. Forum Bezpieczeństwa Banków 2025

Kradzież tożsamości, ataki na infrastrukturę i próby manipulacji danymi. Sektor finansowy jest na pierwszej linii frontu w walce z cyberprzestępcami. NASK – jako lider w dziedzinie cyberbezpieczeństwa - wychodzi naprzeciw tym wyzwaniom. – Udział w Forum Bezpieczeństwa Banków to dla nas okazja do poznania realnych potrzeb sektora bankowego i wdrożenia konkretnych działań – mówił Piotr Bisialski, kierownik zespołu NASK Incident Response Team.

Wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski przemawia podczas konferencji dotyczącej projektu HIVE AI. W tle na ekranie widoczne są slajdy prezentacji z tytułem „Cele, założenia i organizacja projektu”. Przy stole prezydialnym siedzą Radosław Nielek, Agnieszka Karlińska. W sali znajduje się licznie zgromadzona publiczność, a jedno z przemówień jest rejestrowane telefonem przez uczestnika.
Typ_aktualnosc Aktualność
12 Maja 2025|5 min. czytania

PLLuM rośnie w siłę

600 tysięcy promptów wpisanych w okienko PLLuMa i nowości, od których dzielą nas nie lata, a zaledwie tygodnie – kolejne modele i prototyp inteligentnego asystenta. W siedzibie NASK w Warszawie spotkali się wszyscy uczestnicy konsorcjum HIVE AI. Grupy, która ma za zadanie rozwijać i wdrażać polski model językowy (PLLuM).

MAK od NASK
Typ_aktualnosc Aktualność
12 Maja 2025|4 min. czytania

Rozkwitnij z MAK. Program Mentoringu Aktywnych Kobiet nabiera barw

Podnieś swoje kompetencje z zakresu cyberbezpieczeństwa i wejdź na rynek nowych technologii! Już kilkaset kobiet zgłosiło chęć udziału w programie MAK (Mentoring Aktywnych Kobiet), ogłoszonym przez NASK we współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji. Zostań jedną z nich — zgłoś swój udział i rozwiń skrzydła w indywidualnym programie mentoringowym. Nabór trwa do końca maja.

Informacje

Najnowsze aktualności

Grafika z czerwonym tłem, przedstawiająca biały napis "35 lat .pl" z logotypem domeny .pl umieszczonym centralnie wewnątrz stylizowanej liczby 35. W prawym dolnym rogu znajduje się logo NASK – instytutu odpowiedzialnego za domenę .pl. Grafika symbolizuje 35-lecie istnienia polskiej domeny internetowej.
Typ_aktualnosc Aktualność
30 Lipca 2025|6 min. czytania

35 lat domeny .pl – mniej zagrożeń, więcej zaufania

Kiedy startowała w 1990 roku, domena .pl była eksperymentem akademickim. Dziś – 35 lat później – to cyfrowy symbol Polski, fundament tożsamości online ponad miliona użytkowników. Ale za tym sukcesem stoi nie tylko liczba zarejestrowanych nazw. To przede wszystkim historia nieustannej walki o bezpieczeństwo, zaufanie i jakość.

NASK na Pol'and'Rock Festival
Typ_aktualnosc Aktualność
30 Lipca 2025|4 min. czytania

NASK na Pol’and’Rock Festival 2025. Wracamy tam, gdzie rozmowa ma sens

Jak odróżnić zdjęcie wygenerowane przez AI od prawdziwego? Co mówi o nas własny cyfrowy ślad? Dlaczego dzieci tak trudno oderwać od ekranu – i jak z nimi o tym rozmawiać? To pytania, które padają coraz częściej. Tyle że nie zawsze tam, gdzie jest przestrzeń na spokojną, sensowną rozmowę.

Numer 116 123 na tle widowni na festiwalu.
Typ_aktualnosc Aktualność
29 Lipca 2025|6 min. czytania

116 123. Pomoc w zasięgu telefonu

Stres i wyczerpanie emocjonalne, depresja, trudności w relacjach z bliskimi – z takimi problemami mierzy się coraz więcej osób. W kryzysie wsparcia udzielają konsultanci poradni telefonicznej 116 123 i platformy 116sos.pl. W ciągu roku odebrali niemal 50 tys. telefonów i odpisali na ponad 30 tys. wiadomości na czacie. Przyznana rekordowa dotacja od Ministerstwa Cyfryzacji pozwoli NASK na jeszcze skuteczniejsze niesienie pomocy przez kolejny rok.